A look at Quilombola School Education proposals in Brazil based on state curriculum references

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i4p1722-1747

Keywords:

Quilombola School Education, Curricular references, Curricular proposal, State education systems

Abstract

The article aims to analyze state curriculum references for Quilombola School Education (EEQ) of different education systems in the country, comparing them with the National Curriculum Guidelines (DCN). It is a reflective qualitative documentary research. The results show that the curriculum guidelines of some systems meet, in part, the principles of a quality EEQ as suggested by the DCN, however, it has failed to observe part of the foundations established in the DCN of the EEQ when they do not indicate cultural activities, economic, political and social aspects of the quilombola daily life. The analysis of state curriculum plans demonstrates that, in addition to being incipient, they leave much to be desired with regard to the ethnic varieties and diversities of quilombos in Brazil.

 

Author Biography

Elivaldo Serrão Custódio, Universidade Federal do Amapá (UNIFAP)

Pós-Doutor em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Doutor em Teologia pela Faculdades EST, em São Leopoldo/RS. Mestre em Direito Ambiental e Políticas Públicas pela Universidade Federal do Amapá. Pedagogo, Matemático e Teólogo. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Educação, Interculturalidade e Relações Étnico-Raciais (UNIFAP/CNPq). Atualmente é professor permanente no Mestrado em Educação da Universidade Federal do Amapá (PPGED/UNIFAP). E-mail: elivaldo.pa@hotmail.com

References

ARROYO, Miguel González. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002.

BITTENCOURT, Circe (Org.). Livro didático: educação e história. Simpósio Internacional do Livro Didático. Resumos. São Paulo: FAPESP/Capes, 2007.

BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Lei n° 9.475, de 22 de julho de 1997. Dá nova redação ao art. 33 da Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 23 jul. 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 10 jan. 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 08, de 20 de novembro de 2012. Parecer CNE/CEB nº 16 de 2012. Define diretrizes curriculares nacionais para educação escolar quilombola na educação básica. Brasília: CNE, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional de Educação. Texto-referência para a elaboração das Diretrizes Curriculares Nacionais para a educação escolar quilombola. Brasília, DF: CNE, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana. Brasília: MEC, jun. 2005.

CUSTÓDIO, Elivaldo Serrão. Um olhar sobre as propostas de educação escolar quilombola no Brasil a partir de referenciais curriculares e materiais didáticos. Texto (Pós-Doutorado) – Fundação Universidade Federal do Amapá, Macapá, 2018.

CUSTÓDIO, Elivaldo Serrão. Educação escolar quilombola no estado do Amapá: das intenções ao retrato da realidade. Educação (UFSM), Santa Maria, p. e15-21, fev. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/30826/pdf. Acesso em: 10 dez. 2021.

GOMES, Nilma Lino (Org.). Práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva da Lei nº 10.639/2003. Brasília: MEC; Unesco, 2012.

MELUCCI, Alberto. Por uma sociologia reflexiva: pesquisa qualitativa e cultura. Petrópolis: Vozes, 2005.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 11. ed. São Paulo: Hucitec, 2008.

MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o Racismo na Escola. Brasília: MEC/SECAD, 2000.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: Uma Introdução às Teorias de Currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SOARES, Edimara Gonçalves. Educação Escolar Quilombola: quando a diferença é indiferente. 2012. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.

Published

2021-12-18

Issue

Section

Artigos