FERRY SCHOOL: FULL-TIME EDUCATION IN A SCHOOL LOCATED IN THE FIELD IN HUMAITÁ IN THE STATE OF AMAZONAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p2052-2073

Keywords:

Rural Education, Full-time school, Comprehensive Education, Curriculum.

Abstract

This paper discusses the issues and possibilities brought by the full-time proposal, in the context of a school in the rural area of the Municipal Public Network of Humaitá, a municipality in the southern region of Amazonas, Brazil. The main objective of the research was to understand how full-time is organized in this school unit and how its curriculum proposal was built. Through the qualitative approach, with the support of field research, semi-structured questionnaires containing open and closed questions were applied to educators and students. The results show that the difficulties found in the school researched, starting from the route between their homes and school, to the access to technological resources, among others, are aspects that interfere in the progress of the activities/school curriculum.

Author Biographies

Zilda Gláucia Elias Franco, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Educação, Pedagoga e Coordenadora do Curso de Pedagogia do Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente da Universidade Federal do Amazonas.

Eulina Maria Leite Nogueira, Universidade Federal do Amazonas

Doutora em Educação, Pedagogoa do Curso de Pedagogia do Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente, da Universidade Federal do Amazonas.

Saray Marques, Instituto Federal de São Paulo (IFSP)

Doutora em Educação pela PUC-SP. Professora do Instituto Federal de São Paulo (IFSP). Coordenadora Institucional do Programa Residência Pedagógica/CAPES – Professora da Faculdade de São Vicente (FSV).

References

ARROYO, Miguel Gonzáles. Ciclos de desenvolvimento humano e formação de educadores. Educação & Sociedade, Campinas, ano XX, n. 68, p. 143-162, dez. 1999.

ARROYO, Miguel Gonzáles. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Decreto Nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 212, p. 1-3, 5 nov. 2010a.

BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, [1996]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 abr. 2020.

BRASIL. Lei Nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 120-A, edição extra, p. 1-7, 26 jun. 2014a.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino. Planejando a próxima década: conhecendo as 20 metas do Plano Nacional de Educação. Brasília: MEC/ SASE, 2014b.

BRASIL. Resolução CNE/CEB Nº 1, de 3 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 67, p. 32, 9 abr. 2002.

BRASIL. Resolução Nº 4, de 13 de julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 133, p. 824-828, 14 jul. 2010b.

BRUNO, Cristina R. C.; FORTUNATO, Sarita A. de Oliveira; MESQUIDA, Peri. O papel do pedagogo como mediador no processo ensino-aprendizagem: trabalho e crítica. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCERE, 10., 2011, Curitiba. Anais eletrônicos [...]. Curitiba: PUC-PR, 2011. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/5655_2867.pdf. Acesso em: 27 jun. 2020.

CALDART, Roseli Salete. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In: KOLLING. Edgar Jorge; CERIOLI, Paulo Ricardo; CALDART, Roseli Salete (Orgs.). Educação do campo: identidade e políticas públicas. Brasília, DF: Articulação Nacional por uma educação do campo, 2002. p. 18-25.

CAVALIERE, Ana Maria. Em busca do tempo de aprender. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 91-101, 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v1i2.130.

CAVALIERE, Ana Maria. Educação Integral: uma nova identidade para a escola brasileira? Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 247-270, dez. 2002.

CHIZZOTI, Antonio. Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

DUBET, François. O que é uma escola justa? A escola das oportunidades. São Paulo: Cortez, 2008.

FERRAZ, João Baptista Silva et al. Amazônia: características e potencialidades. In: HIGUCHI, Maria Inês Gasparetto; HIGUCHI, Niro. A Floresta Amazônica e suas múltiplas dimensões: uma proposta de educação ambiental. 2. ed. Manaus: [s.n.], 2012. p. 13-40.

FRANCO, Zilda Gláucia Elias. Um olhar sobre as escolas localizadas no campo do Município de Humaitá (Sul do Amazonas): em busca da justiça curricular. Orientadora: Branca Jurema Ponce. 2018. 205 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

GONÇALVES, Antonio Sérgio. Reflexões sobre educação integral e escola de tempo integral. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 129-135, 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v1i2.136.

HUMAITÁ. Embarcação Base Educacional Irmã Angelica Tonetta. NB-Engenharia e Construtora LTDA-ME. Engenheiro naval responsável: Anderson Dantas. Porto Velho – RO, 2014.

HUMAITÁ. Lei Municipal Nº 679, de 12 de maio de 2015. Cria os polos-base de educação do Município de Humaitá-AM, e dá outras providências. Diário Oficial dos Municípios de Estado do Amazonas: Manaus, AM, ano VI, n. 1360, p. 8-9, 28 maio 2015.

HUMAITÁ. Programação Anual Balsa Escola. Humaitá: Secretaria Municipal de Educação, 2016.

HUMAITÁ. Regimento interno da Escola Osmarina Melo de Oliveira. Humaitá: Secretaria Municipal de Educação, 2019.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Estimativas de população. 2018. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas-novoportal/sociais/populacao/9103-estimativas-de-populacao.html?=&t=resultados. Acesso em: 5 mar. 2019.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Amazonas: população. 2019. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/am/panorama. Acesso em: 20 abr. 2020.

OBSERVATÓRIO DO PNE. O Plano Nacional de Educação. 2018. Disponível em http://www.observatoriodopne.org.br/metas-pne/6-educacao-integral. Acesso em: 17 de fev. 2018.

MARQUES, Saray. Tempo escolar estendido: Análise do Programa Ensino Integral (PEI) da Secretaria de Estado da Educação de São Paulo (SEE-SP) Gestão Geraldo Alckmin (2011 – 2017). Orientadora: Branca Jurema Ponce. 2017. 188 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1127-1144, set./dez. 2004.

PIRES, Angela Monteiro. Educação do Campo como direito humano. São Paulo: Cortez, 2012.

PONCE, Branca Jurema; FRANCO, Zilda Gláucia Elias. Em busca de uma prática curricular inclusiva e mais justa: ampliando o olhar sobre os direitos. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO. Estado, políticas e gestão da educação: tensões e agendas em (des)construção, 28., 2017, João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba, 2017. p. 3131-3135.

TIRONI, Margarete; GOMES, Aurélia Lopes. Educação de Tempo Integral na Escola do Campo: questões curriculares e a perspectiva interdisciplinar. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO: EDUCERE, 11., 2013, Curitiba. Anais eletrônicos [...]. Curitiba: PUC-PR, 2013. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2013/pdf/8804_4773.pdf. Acesso em: 7 abr. 2020.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em Educação. São Paulo: Atlas, 1987.

Published

2020-12-16

Issue

Section

Artigos