THE ALPHANUMERIC CODES OF THE NATIONAL COMMON CORE CURRICULUM (BNCC) FOR THE EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND THE CHILDREN’S GAMES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i1p219-240

Keywords:

BNCC, Alphanumeric codes, Early childhood education, Game

Abstract

It aims to question the game in early childhood education centers, in order to map the ways in which children occupy, create fabulations and invent in the school spacetimes that they live. It discusses the excessive psychologization and pedagogization of children’s games, expressed in the National Common Core Curriculum (BNCC), through the transcription of their learning and games in alphanumeric codes. It uses as a methodology the cartography of the children´s games in a municipal early childhood education center. It concludes that the children’s fabulations and inventions suggests the game as a condition of our animality, as instinct and power for creation and learning.

Author Biographies

Camilla Borini Vazzoler Gonçalves, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutoranda e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). 

Janete Magalhães Carvalho, Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/UFES)

Doutora em Educação. Pós-Doutora em Currículo (UERJ) e Sociologia da Vida Cotidiana ( ICS/Universidade de Lisboa). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/UFES).Pesquisadora 1D do CNPq

References

BOUGE, Ronald. Por uma teoria deleuziana da fabulação. In: AMORIM, Antonio Carlos; MARQUES, Davina; DIAS, Susana Oliveira. Conexões: Deleuze e vida e fabulação e... Campinas: Editora ALB, 2011. p. 17-36.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.

CARVALHO, Janete Magalhães; SILVA, Sandra Kretli da; DELBONI, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera. A Base Nacional Comum Curricular e a produção biopolítica da educação como formação de “capital humano”. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 15, p. 481-503, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/27679/23024. Acesso em: 20 abr. 2020.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução Luiz B. L. Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DELEUZE, Gilles. A dobra: Leibniz e o Barroco. Tradução Luiz B. L. Orlandi. Campinas: Papirus, 1991.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução Peter Pál Pelbart. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles. Foucault. Tradução Claudia Sant’Anna Martins. São Paulo: Brasiliense, 1998.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. Tradução Luiz Roberto Salinas Fortes. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.

DELEUZE, Gilles. Cinema 2: a imagem tempo. Tradução Eloisa Araújo Ribeiro. São Paulo: Editora 34, 2018.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. O que é a filosofia? Tradução Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997. v. 4.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Kafka para uma literatura menor. Tradução Cíntia Vieira da Silva. Revisão da tradução Luiz B. Orlandi. 1. ed. 3. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Tradução José Gabriel Cunha. Lisboa: Relógio d’Água, 2004.

GONÇALVES, Camilla Borini Vazzoler. As fabuloinvenções das crianças nos agenciamentos dos currículos. Orientador: Janete Magalhães Carvalho. 2019. 155f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2019.

GUATTARI, Felix; ROLNIK, Suely. Micropolitica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 2005.

KOHAN, Walter Omar. Infância, estrangeiridade e ignorância. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

MASSUMI, Brian. O que os animais nos ensinam sobre política. São Paulo: n-1 Edições, 2017.

Published

2021-03-30

Issue

Section

Artigos