The "bet on the Early Childhood” and the acting of the new social philanthropy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e48651

Keywords:

childhood education, public-private relationship, third way

Abstract

This work aims to discuss the Maria Cecilia Souto Vidigal Foundation, analyzing its conceptions of state, civil society and early childhood education. As methodological procedures for the data construction, we have opted for Ball's (2017) Network Ethnography approach, and the analysis of the documents are based on the contributions of Fairclough (2001) Critical Discourse. The analysis indicates that there is a transnational movement in relation to educational policies and that the concepts disseminated by the referred Foundation are matched with those defended by the Third Way theorists, revealing the emergence of the so-called "social enterprises", composing the "new philanthropy".

Author Biographies

Melissa Daiane Hans Sasson, Universidade da região de Joinville (UNIVILLE)

Doutoranda de Psicologia Clínica pela Unisinos, Mestre em Educação pela Univille, Psicóloga clínica e docente do curso de Psicologia da FAP. Membro do grupo de pesquisas Políticas e práticas para a educação e infância - GPEI - Univille.

Rosânia Campos, Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE)

Possui Pós-doutoramento na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2015) Doutorado em Educação (2008) Pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina - PPGE/UFSC, instituição pela qual também realizou seus estudos de Mestrado em Educação (2001). É graduada em Psicologia (1994) e possui especialização em psicopedagogia (1997). É coordenadora do Grupo de Pesquisa em Políticas e Práticas para Educação e Infância - GPEI vinculado a Universidade da Região de Joinville - UNIVILLE, instituição na qual trabalha no Programa de Pós -Graduação em Educação - Mestrado em Educação e nos cursos de graduação: psicologia e licenciaturas. é Membro Associado do International Centre for the Study of the Mix Economi of Childcare (ICMEC) da University of East London. Participa do GT Infâncias y juventude - CLACSO. Tem experiência na área de Psicologia e Educação, com ênfase em Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: educação básica com concentração na educação infantil, Políticas Públicas para Educação Básica, com ênfase em Políticas Públicas para educação infantil, psicologia educacional.

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Published

2023-11-30

Issue

Section

Artigos