THE PERMANENT CYCLE OF CURRICULAR INNOVATION IN HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1197-1213

Keywords:

Innovative curriculum, Curriculum management, Curriculum renewal cycle.

Abstract

The curriculum management experience points out that during its offering, the innovative curriculum suffers some impacts of different natures that interfere in its composition. How, then, to keep it innovative? The study resulting from this problem set the following objective: to discuss the permanent cycle of reconstruction that permeates the innovative curriculum in higher education. The methodology used was the exploratory study of a specialization course from 2002 to 2012. In the end, it is concluded that the permanent renewal of the curriculum based on systemic management that occurs in cycles is the strategy that allows the curriculum remain innovative in the context of continuous transformation.

Author Biography

Cecília Damas Gaeta, Pesquisadora independente

Doutorado em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pesquisadora e Vice-líder do grupo de pesquisa: FORPEC - Formação de professores e paradigmas curriculares da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e Consultora-presidente da C&C Planejamento e Coordenação de cursos.

References

CAMPOS, Wagner. O que é gestão estratégica? Disponível em: https://administradores.com.br/artigos/o-que-e-a-gestao-estrategica. Acesso em: 15 ago. 2019.

CORVALÁN, Francisca. Ler seminario de experiencias de innovación curricular. Universidad del Chile: 2016. Disponível em: http://plataforma.uchile.cl/seminarioinnovacion/publicacion/. Acesso em: 20 ago. 2019

FARINHA, José. Abordagem sistêmica em educação - uma perspectiva filosófica da Educação. Disponível em: http://w3.ualg.pt/~jfarinha/activ_docente/famcomintdef/matpedag/fe_trab.pdf. Acesso em: 15 ago. 2019

GAETA, Cecilia. Diagnóstico da Atuação Docente dos Professores Universitários em Turismo e Hotelaria. Orientador: Marcos Tarciso Masetto. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.

GAETA, Cecilia. Formação Docente para o Ensino Superior: uma inovação em cursos lato sensu. Orientador: Marcos Tarciso Masetto. 2007. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

GIMENO SACRISTÁN, José e PEREZ GOMEZ, Ángel I. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. São Paulo: Artmed, 1998.

GRIZENDI, Eduardo. Manual de orientações gerais sobre inovação. [Brasília, DF]: Ministério das Relações Exteriores. Departamento de Promoção Comercial e Investimentos. Divisão de Programas de Promoção Comercial. 2011. Disponível em http://download.finep.gov.br/dcom/manualinovacao.pdf Acesso em: 15 ago. 2019

MARTINELLI, Dante P. e VENTURA, Carla A. Visão sistêmica e administração: conceitos, metodologias e aplicações. Saraiva, São Paulo: 2006.

MASETTO, Marcos Tarciso; GAETA, Cecília. Currículo inovador: um caminho para os desafios do ensino superior. Revista Forges, v. 4 n. 2, p. 273-88, 2016.

Published

2020-09-28

Issue

Section

Dossiê Temático Desafios Curriculares: Diversidade e Inovações na Contemporaneidade