ICT in initial teacher training in Portugal

in search of a state of art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i1p347-371

Keywords:

information and communication technologies (ICT), initial teacher training, meta-synthesis, systematic literature review

Abstract

The article results from a systematic literature review prepared through qualitative meta-synthesis, which seeks to present the state of the art of the integration of information and communication technologies in the initial training of Portuguese teachers between the years 1998-2019. In the analysed studies, the following were elected as focus: the objectives, the methodology, the collected data, and the conclusions. The results reached allowed concluding that the qualitative methodology predominates in research in this area of knowledge, involving a reduced number of participants in the developed studies. About the integration of technologies in initial teacher education, aspects of retrocession and stagnation are revealed in greater proportion, facing a limited advance in the change of postures of higher education teachers about the importance of technologies in the training of future teachers.

Author Biographies

Cristiano Rogério Vieira, Universidade de Lisboa/Instituto de Educação

Estudante Bolsista da Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT), do programa de doutorado Aprendizagem Enriquecida com Tecnologia e Desafios Societais, no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. E-mail: cristiano.r.vieira@edu.ulisboa.pt

Neuza Pedro, Universidade de Lisboa/Instituto de Educação

Doutora em TIC na Educação, Mestrado em Psicologia Educacional. Professora Assistente do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa desde 2010. Coordenadora do Programa de E-learning da Universidade de Lisboa. Atualmente ministra os cursos de 'Fundamentos de E-learning' 'Treinamento em Sistemas de Gerenciamento de Aprendizagem', 'Análise de redes sociais' e 'Métodos de pesquisa em educação' em programas de mestrado e doutorado. E-mail: nspedro@ie.ulisboa.pt

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Published

2022-03-30

Issue

Section

Artigos