CHALLENGES IN THE IMPLEMENTATION AND MAINTENANCE OF A COOPERATIVE COURSE AT USP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1235-1253

Keywords:

Cooperative Education, Innovative Curriculum, Polytechnic School USP

Abstract

The article aims to publicize, through descriptive analysis, the challenges and impacts faced by the Polytechnic School of the University of São Paulo (EPUSP), during the periods of implementation of the Cooperative Education model in the curriculum of Computer Engineering, Production Engineering and Chemical Engineering courses. For this, bibliographic research is used, mainly using Pacheco and Masetto (2007), Matai and Matai (2001), Morais (2005), Nakao, Grimoni and Turbino (2009), Nakao et al (2018) and the document research related to the Course's Pedagogical Project from EPUSP Engineering Department. The results presented highlight the benefits obtained by the courses that used Cooperative Education as guiding its curriculum.

Author Biography

Osvaldo Shigueru Nakao, Universidade de São Paulo - USP.

Professor Doutor do Departamento de Engenharia de Estruturas e Geotécnica da Escola Politécnica, EPUSP, da Universidade de São Paulo - USP. Membro do Conselho Fiscal da Fundação Vanzolini.

References

BIN, Ana Clara. Concepções de conhecimento e currículo em W. Kilpatrick e implicações do método de projetos. Orientador: Jaime Francisco Parreira Cordeiro. 2012. 120 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

CAMARGO JR, João Batista; CUGNASCA, Paulo Sérgio. Análise da Progressão de Alunos no Curso Cooperativo de Engenharia de Computação da Escola Politécnica da USP, 2013. In: XLI CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE ENGENHARIA, COBENGE: UFGRS – Gramado - RS, 2013.

CARVALHO, José Sérgio Fonseca. José Mário Azanha. Recife: Fundação Joaquim Nabuco e Massangana, 2010.

Co-operative Education and Work-Integrated Learning Canada (CEWIL Canada), formerly Canadian Association for Co-operative Education (CAFCE). Disponível em:

https://www.cewilcanada.ca/about-us.html. Acesso em: 30 jun. de 2019.

KILPATRICK, William Heard. Educação para uma civilização em mudança. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

MATAI, Patrícia Helena Lara dos Santos; PAIVA, José Luis de. Curso cooperativo de engenharia Química: uma inovação no ensino de engenharia, 2001. In: XXIX CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE ENGENHARIA, COBENGE: PUCRS, Porto Alegre - RS.

MATAI, Patrícia Helena Lara dos Santos; MATAI, Shigueharu. Ensino cooperativo: Estruturas quadrimestrais, 2001. In: XXIX CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO DE ENGENHARIA, COBENGE: PUCRS, Porto Alegre - RS.

MORAIS, Márcia Marques de. A sala de aula no contexto da educação do século 21. Brasília: INEP, 2005.

NAKAO, Osvaldo Shigueru et al. Nova escola de engenharia. Jundiaí: Paco Editorial, 2018.

NAKAO, Osvaldo Shigueru; GRIMONI, José Aquiles Baesso; TURBINO Diego. Análise de indicadores de evasão e de tempo de conclusão da Escola Politécnica da USP. In: XXXVII CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA COBENGE, 2009, Recife.

NAKAO, Osvaldo Shigueru; BRINATI, Hernani Luiz; GRIMONI, José Aquiles Baesso. Acceptance of Innovative Technical of Teaching and Learning. In: ICEE: AN INTERNATIONAL CONFERENCE ON ENGINEERING EDUCATION, 2011, Belfast.

OLIVEIRA, Cacilda Lages. Significado e contribuições da afetividade, no contexto da Metodologia de Projetos, na educação básica. Orientador: Dácio G. Moura. 2006, 153 f. Dissertação (Mestrado) – CEFET MG, Belo Horizonte, 2006.

PACHECO, Claudio Roberto de Freitas; MASETTO, Marcos Tarciso. O estágio e o ensino de engenharia. In: Masetto, M. T. Ensino de Engenharia: técnicas de otimização das aulas. Campinas: Avercamp, 2007. p. 143-162.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Trad. Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOS, Maria Cristina Ferreira dos. A noção de experiência em John Dewey, a educação progressiva e o currículo de ciências. In: ATAS DO VIII ENPEC, 2011, Campinas: UNICAMP, 2011. v. 1. p. 1-11.

TEIXEIRA, Anísio Spinola. A pedagogia de Dewey: Estudo introdutório. In: DEWEY, John. Vida e educação. Trad. e estudo preliminar Anísio S. Teixeira. São Paulo: Melhoramentos; Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Material Escolar, 1978. p. 33-53.

USP. Escola Politécnica da USP (EPUSP). Projeto Político Pedagógico. Estrutura Curricular 3. Habilitação em Engenharia de Computação (Cooperativo) EC3, 2013. Escola Politécnica (EPUSP), 2014. Disponível em:

http://ec3.polignu.org/wp-content/uploads/2013/04/J_EngCompCoop_1_PPP-EC3-Eng-de-ComputacaoCooperativo-AEG.pdf. Acesso em: 30 jun. de 2019.

WESTBROOK, Roberto Brett; TEIXEIRA, Anísio. John Dewey. Trad. e Org. José Eustáquio Romão e Verone Lane Rodrigues. Recife: Fundação Joaquim Nabuco e Massangana, 2010.

Published

2020-09-28

Issue

Section

Dossiê Temático Desafios Curriculares: Diversidade e Inovações na Contemporaneidade