CHALLENGES AND OVERCOMING OF THE CONTINUOUS PROCESS OF THE POLITICAL-PEDAGOGICAL IMPLEMENTATION OF UFPR LITORAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i3p1118-1139

Keywords:

Curricular Innovation, University Education, Emancipatory Education, Continuing Teacher Education, Permanent Evaluation.

Abstract

This article presents reflections on the implementation of UFPR Litoral's political-pedagogical proposal. The perspectives of these reflections are the impacts suffered and overcome in 15 years of history, involving issues such as: constitution and continuous training process of the team; management of innovative curricular acts and a permanent, participatory and reflective evaluation process. The considerations are developed from the experiences of the authors in the project and the critical reading of the institutional political pedagogical project, based on authors such as Hernandez (2000), Masetto (2012), Sánchez(2007), and others. The results of these praxis indicate that the resumption of the founding principles of this project is necessary in the current institutional context and that there are paths to be followed beyond the Curriculum proposed in the Political Pedagogical Project.

Author Biographies

Rodrigo Rosi Mengarelli, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Professor da Universidade Federal do Paraná desde 2009. Possui mestrado em Microbiologia, Parasitologia e Patologia pela Universidade Federal do Paraná (2008) e doutorado em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2017). Atua como docente em cursos de licenciaturas e pós-graduação. Participa do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Paradigmas Curriculares (FORPEC) da PUC-SP trabalhando com temas como Formação docente no Ensino Superior; Diversidade Cultural e Currículo;e Inovações Curriculares no Ensino Superior. Atua no projeto de extensão "Agroecologia nas Escolas" da UFPR Litoral.

Valdo José Cavallet, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Possui graduação em Agronomia pela Universidade Federal do Paraná (1978), mestrado em Ciências do Solo pela Universidade Federal do Paraná (1988) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1998). Aperfeiçoamento em Desenvolvimento Sustentável pela Universidade de Pisa - Itália (1997). Atualmente é professor titular da UFPR Litoral. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação superior, educação profissional e tecnológica, (des) envolvimento sustentável, formação de professores, formação profissional, gestão e avaliação educacional e projetos político-pedagógicos emancipatórios. Foi Pro-Reitor de Graduação da UFPR Período 2002 - 2006. Diretor da UFPR Litoral Período 2006 - 2016.

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Published

2020-09-28

Issue

Section

Dossiê Temático Desafios Curriculares: Diversidade e Inovações na Contemporaneidade