Intercultural educational practices

cracks in the formative process of teachers in technical professional education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i1p394-414

Keywords:

educational practices, interculturality, diversity, teacher training, technical professional education

Abstract

The article is the result of research that mapped the teaching profession in Technical Professional Education based on educational experiences with diversity. It reflects how the civilizing process built by Indolent Reason (SANTOS, 2011) affects education and highlights how the production of intercultural educational practices (TUBINO, 2016; FLEURI, 2017) it generates cracks in the training process of teachers and reposition them in the profession (NÓVOA, 2017). The work was developed from the application of a survey questionnaire, conversation circles and pedagogical letters with teachers from the Federal Institute of Bahia. The results show that, given the context of diversity as a field of dispute and insurgency of the subjects, the cracks produced in the training processes were announced as recognition of specific training that supports the methodological, curricular and political dimensions that surround the pedagogical field.

 

Author Biographies

Graziela Ninck Dias Menezes, Instituto Federal da Bahia

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Estadual de Santa Cruz (1997).É especialista em Gestão da Educação (2000) e em Filosofia (2011). Mestre em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (2015). Doutora em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia. Atualmente é professora do Ensino Básico Técnico e Tecnológico do Instituto Federal da Bahia. Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas, Docência e Interculturalidade. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade na Educação Básica - DIVERSO. Membro da Associação Nacional de Pesquisa em Educação- ANPED, Membro da da Associação Brasileira de Pesquisa Autobiográfica - BIOGRAPH. Faz parte da Rede de Formação Docente: Narrativas e Experiências - (Rede Formad/ UNIRIO/Brasil), vinculada a Red de Formación Docente y Narrativa (Argentina). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: docência na educação profissional técnica, ensino médio, narrativa, diversidade, decolonialidade, interculturalidade, ética e filosofia.

Jane Adriana Vasconcelos Pacheco Rios, Universidade do Estado da Bahia

Possui graduação em Licenciatura Plena em Letras pela Universidade do Estado da Bahia (1995), Especialista em Linguística aplicada ao ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1998), Mestrado em Educação pela Universidade do Quebec (2002),Doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2008) e Pós- Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo(2013). É Professora Titular Plena da Universidade do Estado da Bahia, no Departamento de Educação - Campus I. Professora Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade. Líder do Grupo de Pesquisa Docência, Narrativas e Diversidade na Educação Básica - DIVERSO. Foi Coordenadora de Área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência - PIBID (2010-2018). É Sócia da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação - ANPED e da Associação Brasileira de Pesquisa (auto)biográfica - BIOGRAPH. Faz parte da Rede de Formação Docente: Narrativas e Experiências - (Rede Formad/ UNIRIO/Brasil), vinculada a Red de Formación Docente y Narrativa (Argentina). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Superior, atuando principalmente nos seguintes temas: linguagem, formação de professores, ruralidades, diversidade, pesquisa (auto)biográfica e docência na educação básica.

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Published

2022-03-30

Issue

Section

Artigos