FABULATION-CURRICULUM: SCHOOL LIBRARY BETWEEN ESCAPE LINES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p1559-1579

Keywords:

Curricula, Everydaylife, Fabulation, Minorliterature.

Abstract

It aims to produce collective and political powers and assemblies in the curricular fabulation present in a school library’s literary workshops. It is based on authors who dialogue with the Deleuzian fabulation and with the everyday perspective of the curricula. The study was carried out using research with the everyday life along with cartography, attentive to the voices and in-between lines of the subjects who exercise the everyday life of a school in Vitória-ES, Brazil, on an equal footing with their theoretical intercessors. It presents conversations between readings, literatures, curriculum-fabulations and escape routes drawn with everyday life, betting on a fabulating dimension for the curriculum, placing it in the dimensions of events, developments and  nomadisms so as to subvert the current normalizing and regulatory educational policies and their effects of shortening life and exterminating difference.

Author Biographies

Carlos Eduardo Ferraço, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui Licenciatura Plena em Física pela UFES (1981), Mestrado em Educação pela UFF (1989), Doutorado em Educação pela USP (2000) e Pós-Doutorado em Educação pela UERJ (2008, 2015). É professor associado IV da UFES, atuando nos Cursos de Mestrado e Doutorado em Educação na Linha de Pesquisa Docência, currículo e processos culturais.

Fabiano de Oliveira Moraes, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutorado em Educação pelo PPGE/UFES, Mestrado em Estudos Linguísticos pelo PPGEL/UFES, Licenciatura Plena em Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa pela UFES e Licenciatura em Pedagogia pela UNESA. Professor Adjunto da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), atua no Departamento de Linguagens, Cultura e Educação (DLCE).

References

ADORNO, Francesco Paolo. A tarefa do intelectual: o modelo socrático. In: GROS, Frèdèric (Org.). Foucault: a coragem da verdade. São Paulo: Parábola Editorial, 2004. p. 39-62.

AZEVEDO, Ricardo. Ninguém sabe o que é um poema. São Paulo: Ática, 2005.

BOGUE, Ronald. Por uma teoria deleuziana da fabulação. In: AMORIM, Antonio Carlos; MARQUES, Davina; DIAS, Suzana Oliveira (org.). Conexões: Deleuze e Vida e Fabulação e... Petrópolis: De Petrus; Brasília: CNPq; Campinas: ALB, 2011. p. 17-35.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997a. v. 4.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997b. v. 5.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: para uma literatura menor. Lisboa: Assírio & Alvim, 2003.

DELEUZE, Gilles; PARNET, C. Diálogos. Lisboa: Relógio D’Água, 2004.

DOEL, Marcus. Corpos sem órgãos: esquizoanálise e desconstrução. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 77-110.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, Regina Leite (Org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 157-175.

FIMIANI, Mariapaola. O verdadeiro amor e o cuidado comum com o mundo. In: GROS, Frèdèric (Org.). Foucault: a coragem da verdade. São Paulo: Parábola Editorial, 2004. p. 89-128.

FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos V: ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense, 2006. p. 264-287.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito: curso dado no Collège de France (1981-1982). São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.

GROS, Frèdèric. A parrhesia em Foucault (1982-1984). In: GROS, Frèdèric (Org.). Foucault: a coragem da verdade. São Paulo: Parábola Editorial, 2004. p. 155-166.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1986.

KAFKA, Franz. A metamorfose. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

KASTRUP, Virgínia. Sobre livros e leitura: algumas questões acerca da aprendizagem em oficinas literárias. In: KASTRUP, Virgínia; TEDESCO, Silvia; PASSOS, Eduardo (Orgs.). Políticas da cognição. Porto Alegre: Sulina. 2008. p. 241-266.

KASTRUP, Virginia. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virginia; ESCÓSSIA, Liliana da (Orgs.). Pistas do método da cartografia. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 32-51

MARQUES, Davina. Entre fabulações de uma formação docente. Revista Digital do LAV, Santa Maria, v. 8, n. 2, p. 160-174, maio/ago. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19870. Acesso em: 24 jul. 2020.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2007.

Published

2020-12-16

Issue

Section

Dossiê ABdC 2020: Fabulações curriculantes na escola e na universidade