FABULATION-CURRICULUM: SCHOOL LIBRARY BETWEEN ESCAPE LINES
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p1559-1579Keywords:
Curricula, Everydaylife, Fabulation, Minorliterature.Abstract
It aims to produce collective and political powers and assemblies in the curricular fabulation present in a school library’s literary workshops. It is based on authors who dialogue with the Deleuzian fabulation and with the everyday perspective of the curricula. The study was carried out using research with the everyday life along with cartography, attentive to the voices and in-between lines of the subjects who exercise the everyday life of a school in Vitória-ES, Brazil, on an equal footing with their theoretical intercessors. It presents conversations between readings, literatures, curriculum-fabulations and escape routes drawn with everyday life, betting on a fabulating dimension for the curriculum, placing it in the dimensions of events, developments and nomadisms so as to subvert the current normalizing and regulatory educational policies and their effects of shortening life and exterminating difference.References
ADORNO, Francesco Paolo. A tarefa do intelectual: o modelo socrático. In: GROS, Frèdèric (Org.). Foucault: a coragem da verdade. São Paulo: Parábola Editorial, 2004. p. 39-62.
AZEVEDO, Ricardo. Ninguém sabe o que é um poema. São Paulo: Ática, 2005.
BOGUE, Ronald. Por uma teoria deleuziana da fabulação. In: AMORIM, Antonio Carlos; MARQUES, Davina; DIAS, Suzana Oliveira (org.). Conexões: Deleuze e Vida e Fabulação e... Petrópolis: De Petrus; Brasília: CNPq; Campinas: ALB, 2011. p. 17-35.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997a. v. 4.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1997b. v. 5.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: para uma literatura menor. Lisboa: Assírio & Alvim, 2003.
DELEUZE, Gilles; PARNET, C. Diálogos. Lisboa: Relógio D’Água, 2004.
DOEL, Marcus. Corpos sem órgãos: esquizoanálise e desconstrução. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 77-110.
FERRAÇO, Carlos Eduardo. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, Regina Leite (Org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 157-175.
FIMIANI, Mariapaola. O verdadeiro amor e o cuidado comum com o mundo. In: GROS, Frèdèric (Org.). Foucault: a coragem da verdade. São Paulo: Parábola Editorial, 2004. p. 89-128.
FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e escritos V: ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense, 2006. p. 264-287.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito: curso dado no Collège de France (1981-1982). São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
GROS, Frèdèric. A parrhesia em Foucault (1982-1984). In: GROS, Frèdèric (Org.). Foucault: a coragem da verdade. São Paulo: Parábola Editorial, 2004. p. 155-166.
GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1986.
KAFKA, Franz. A metamorfose. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
KASTRUP, Virgínia. Sobre livros e leitura: algumas questões acerca da aprendizagem em oficinas literárias. In: KASTRUP, Virgínia; TEDESCO, Silvia; PASSOS, Eduardo (Orgs.). Políticas da cognição. Porto Alegre: Sulina. 2008. p. 241-266.
KASTRUP, Virginia. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virginia; ESCÓSSIA, Liliana da (Orgs.). Pistas do método da cartografia. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 32-51
MARQUES, Davina. Entre fabulações de uma formação docente. Revista Digital do LAV, Santa Maria, v. 8, n. 2, p. 160-174, maio/ago. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19870. Acesso em: 24 jul. 2020.
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.