Building an innovative curriculum proposal in basic education from the maker culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i3p1084-1109

Keywords:

culture maker, web curriculum, active methodologies, interdisciplinarity, Sustainable Development Agenda 2030

Abstract

This article intends to report and critically reflect the light of theoretical references on the investigative process of the collective construction and development of a Curriculum Proposal for Basic Education, in the period between 2016 and 2019 in a private school in the west zone of the city of Rio de Janeiro, in response to the needs identified in the initial diagnosis carried out, when he assumed the school's pedagogical management, from the socialization of the challenges posed by a new contemporary local and global reality, resulting in practices based on an interdisciplinary curriculum, maker methodology, project pedagogy, sustainability , active methodologies, web curriculum, innovation, technology, serving as a reference for other experiences in basic and higher education, having as theoretical references: Almeida (2005-2006; 2009); Almeida and Silva (2014); Almeida and Valente (2012); Almeida and Silva (2011); Blikstein (2017); Blikstein, Valente and Moura (2020); Valente and Blikstein (2019); Moreira, Morgado and Ramos (2019); Freire (1996); Papert (1980); Rossi, Gonçalves and Moon (2019), and Fazenda (1991).

Author Biography

Kátia Valéria Pereira Gonzaga, PUC-SP - UNESCO

Pedagoga, Mestre em Supervisão e Currículo, Doutora em Educação: Currículo - PUC-SP. Professora de graduação e Pós Graduação, Gestora educacional e Consultora independente em Educação (UNESCO/OEI/PNUD).

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth B. Tecnologias na educação, formação de educadores e recursividade entre teoria e prática: trajetória do programa de pós-graduação em educação e currículo. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 1, n. 1, dez./jul. 2005-2006. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/download/3165/2095/7152. Acesso em: 7 jul. 2020.

ALMEIDA, Maria Elizabeth B. de. A educação a distância na formação continuada de gestores para incorporação da tecnologia na escola. Jornal ETD – Educação Temática Digital, v. 10, n. 2, p. 186-202, 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/985. Acesso em: 7 jul. 2020.

ALMEIDA, Maria Elizabeth B. de; SILVA, Maria da Graça M. da. Currículo, tecnologia e cultura digital: espaços e tempos de web currículo. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 1-19, abr. 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/download/5676/5573/0. Acesso em: 7 jul. 2020.

ALMEIDA, Maria Elizabeth B. de; SILVA, Kátia Alexandra de G. e. Formação de professores a distância e as perspectivas de articulação entre teoria e prática por meio de ambientes on-line. Educar em Revista, Curitiba, Edição Especial n. 4, 2014. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/38657. Acesso em: 7 jul. 2020.

ALMEIDA, Maria Elizabeth B.; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, 2012. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss3articles/almeida-valente.htm. Acesso em: 7 jul. 2020.

BLIKSTEIN, Paulo. Sete vantagens de integrar a cultura maker ao currículo escolar. São Paulo: Oficina Instituto Claro, 2017. Disponível em: https://www.institutoclaro.org.br/educacao/nossas-novidades/reportagens/7-vantagens-de-integrar-a-cultura-maker-ao-curriculo-escolar/. Acesso em: 7 jul. 2020.

BLIKSTEIN, Paulo; VALENTE, José Armando; MOURA, Éliton M. Educação Maker: onde está o currículo? Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 523-544, abr./jun. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i2p523-544. Acesso em: 6 jul. 2020.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1982.

CARBONELL, Jaume. A aventura de inovar: a mudança na escola. Porto Alegre: Artmed, 2002.

DEWEY, Jonh. Experiência e educação. Petrópolis: Vozes, 2010.

FAZENDA, Ivani Catarina A. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. São Paulo: Loyola, 1991.

FREINET, Celestim. Educação pelo trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FUTURE CLASSROOM LAB. Learning zones. 2019. Disponível em: https://fcl.eun.org/learning-zones. Acesso em: 8 jun. 2019.

GARCIA, Walter E. (Org.). Inovações educacionais no Brasil: problemas e perspectivas. Campinas: Autores Associados, 1995.

GONZAGA, Kátia Valéria P. Refletindo a prática e formação do professor na escola e na universidade no pós-crise (pandemia Covid-19). Rio de Janeiro, 2020. Mimeografado.

HODGE, Robert; KRESS, Gunther. Social semiotics. London: Polity Press, 1988.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. Espanha: Alianza Editorial, 2012.

KRESS, Gunther. Literacy in the new media age. London: Routledge, 2003.

MAXWELL, Joseph A. Qualitative research design: an interactive approach. London: Sage Publication, 2005.

MONTE MÓR, Walkyria Maria. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, Cláudia Hilsdorf; MACIEL, Ruberval Franco (Orgs.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Pontes Editora, 2013. p. 31-50.

MONTESSORI, Maria. A descoberta da criança: pedagogia científica. São Paulo: Flamboyant, 1965.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2007.

MORAN, José. M. Como transformar nossas escolas. 2017. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp.content/uploads/2017/08/transformar_escolas.pdf. Acesso em: 11 dez. 2019.

MOREIRA, Lílian da S.; MORGADO, José Carlos; RAMOS, Maria Altina. Currículo e recursos tecnológicos: que relações? In: MOREIRA, Lílian da S.; MORGADO, José Carlos; RAMOS, Maria Altina. Ciência, tecnologia e inovação: desafio para um mundo global. 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/336900428_O_capitulo_intitulado_CURRICULO_E_RECURSOS_TECNOLOGICOS_QUE_RELACOES_de_autoria_de_LILIAN_DA_SILVA_MOREIRA_MARIA_ALTINA_DA_SILVA_RAMOS_e_JOSE_CARLOS_MORGADO_que_foi_aprovado_e_encontra-se_no_prelo_par. Acesso em: 11 dez. 2019.

ONU. Organização das Nações Unidas. Agenda de Desenvolvimento Sustentável 2030. 2015. Disponível em: https://nacoesunidas.org/wp-content/uploads/2015/10/agenda2030-pt-br.pdf. Acesso em: 11 dez. 2019.

PAPERT, Seymour. Teaching children thinking. In: TAYLOR, Robert (Ed.). The computer in school: tutor, tool, tutee. New York: Teachers College Press, 1980. p. 161-176.

PINEAU, Gastón. Investigaciones transdisciplinarias em formación. In: JORNADA DE INNOVACIÓN UNIVERSITÁRIA: TRANSDISCIPLINARIDAD, 2., Universidade de Barcelona, 2006, Anais... Barcelona, 2006.

RAMOS, Maria Altina; FARIA, Paulo. Literacia digital e literacia informacional – Breve análise dos conceitos a partir de uma revisão sistemática de literatura. Revista Linhas. Florianópolis, v. 13, n. 2, jul./dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723813022012029. Acesso em: 11 dez. 2019.

ROSSI, Dorival C.; GONÇALVES, Juliana Aparecida J.; MOON, Rodrigo M. de B. Movimento maker e FabLabs: design, inovação e tecnologia em tempo real. Bauru: UNESP- FAAC, 2019.

SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2003.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.

TAVARES, Fernando G. de O. O conceito de inovação em educação: uma revisão necessária. Revista Educação, Santa Maria, v. 44, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao. Acesso em: 7 jul. 2020.

VALENTE, José Armando; BLIKSTEIN, Paulo. The construction of knowledge in maker education: a constructivist perspective. Constructivism Foundation, Brussels, v. 14, n. 3, p. 252-262, 2019. Disponível em: https://constructivist.info/14/3/252.valente.pdf . Acesso em: 13 jun. 2020.

VYGOTSKY, Levy S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

Published

2022-09-30

Issue

Section

Artigos