“CINECONVERSATIONS” AND CURRICULUM FABULATIONS: THE USE OF FILMS AND THE POWER OF CONVERSATIONS AS A RESEARCH METHODOLOGY IN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p1623-1644

Keywords:

Curricula, “Cineconversations”, Fabulations, Religious intolerance.

Abstract

The article results, from the perspective of studies with everyday life, of conversations between four researchers who, based on the film O pagador de promesas (1962), present issues such as cultural polyphony, curricular fabulations, “power of the false”, religious intolerance, among others. The authors problematize “cineconversations” and conceptual characters as elements of the research methodology for teacher training. How do social issues become curricular issues? How does the use of cinema in education make it possible to create new educational networks, based on the networks we form and in which we are formed? Authors such as Nietzsche, Deleuze, Certeau, Maturana, Candeau, Alves, Stam, Guéron, to highlight some, support this text.

Author Biographies

Rosa Helena de Mendonça, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Rosa Helena de Mendonça possui Doutorado em Educação pelo ProPEd/UERJ. Atuou como professora na Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro e na Universidade Estácio de Sá. Coordenou a equipe pedagógica da TV Escola (MEC). Integra o Grupo de Pesquisa ‘Currículos cotidianos, redes educativas, imagens e sons’ (ProPEd/UERJ), como bolsista PNPD/CAPES-FAPERJ,em estágio pós-doutoral. Tem experiência nas áreas de cotidianos, linguagens e currículos, com ênfase nas relações televisão e educação e cinema e educação.

Joana Ribeiro dos Santos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro (SME-RJ) Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro (SEEDUC-RJ)

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Membro do Grupo de Pesquisa "Currículos cotidianos, redes educativas, imagens e sons" (UERJ). Graduada em História pela Universidade Federal Fluminense. Professora de História das redes municipal e estadual do Rio de Janeiro. Mediadora do curso de Pedagogia (Cederj-UERJ).

Noale Toja, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutoranda em Educação PROPEd/UERJ. Linha de pesquisa "Cotidianos, Redes Educativas e Processos Culturais", junto ao GRPesq "Currículos cotidianos, redes educativas, imagens e sons". Desenvolve projetos nas áreas das artes e tecnologias. Bolsa: FAPERJ.

Maria Morais, Universidade do Estado do Rio de Janeiro Consórcio Cederj- UERJ (Fundação Cecierj)

Doutoranda em Educação PROPEd/UERJ. Linha de Pesquisa "Cotidianos, Redes Educativas e Processos Culturais", junto ao GRPesq "Currículos cotidianos, redes educativas, imagens e sons". Mediadora no curso de Licenciatura em Pedagogia do Cederj/UERJ. Bolsa: FAPERJ.

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Published

2020-12-16

Issue

Section

Dossiê ABdC 2020: Fabulações curriculantes na escola e na universidade