Teaching of literature at the secondary level
a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i2p694-716Keywords:
teaching of literature, high school, systematic literature reviewAbstract
We aim at identifying empirical research on Literature teaching in High School that answers the following questions: What approaches (methodologies, strategies and resources) are used in the teaching-learning process of literature in High School? What theory and/or authors underlie the teaching work? What role does the teacher play and what are his/her procedures in this process? What are the results in students’ learning? To this end, we have used a systematic literature review on the platforms B-on, Web of Science and Capes Journals Portal. The results found point to the elaboration of strategies that converse with the students’ daily life, using digital resources and valuing the expression of the readers’ subjectivities. They also point out that teacher-monitored activities play an important role for the success of the work built around the literary readings.
References
B-ON. Biblioteca do Conhecimento on-line, 2020. Disponível em: https://www.b-on.pt/quem-somos/. Acesso em: 23 maio 2020.
BORDINI, Maria da Glória; AGUIAR, Vera Teixeira de. Literatura: a formação do leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.
BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista; SANTOS, Camila Gonçalves. Revisão sistemática da literatura de dissertações sobre a metodologia WebQuest. Revista EducaOnline, v. 8, n. 2, p. 1-41, 2014. Disponível em: http://www.latec.ufrj.br/revistas/index.php?journal=educaonline&page=article&op=view&path%5B%5D=564. Acesso em: 23 abr. 2020.
CAPES. Portal Periódicos Capes. 2020. Disponível em: https://www.periodicos.capes.gov.br/index.php?option=com_pcontent&view=pcontent&alias=missao-objetivos&Itemid=109. Acesso em: 23 maio 2020.
CEREJA, William Roberto. Uma proposta dialógica de ensino de literatura no ensino médio. Orientadora: Elisabeth Brait. 2004. Tese (Doutorado em Linguística aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.
CORSO, Gizelle Kaminski. Dicionários bizarros: fragmentos poéticos de experiências. Anuário de Literatura, v. 23, n. 1, p. 76-86, 1.º jan. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2018v23n1p76 . Acesso em: 4 abr. 2020.
COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2019a.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2019b.
COSTA, Angelo Brandelli; ZOLTOWSKI, Ana Paula Couto. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In: KOLLER, Sílvia Helena; COUTO, Maria Clara Pinheiro de Paula; HOHENDORFF, Jean Von (Org.). Manual de produção científica. Porto Alegre: Penso, 2014. p. 55-70.
DALVI, Maria Amélia. Literatura na educação básica: propostas, concepções, práticas. Cadernos de Pesquisa em Educação – PPGE/UFES, v. 19, n. 38, p. 11-34, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/index.php/educacao/article/view/7896. Acesso em: 2 abr. 2020.
FARIA, Paulo. Tecnologias digitais e práticas comunicativas multiliterácitas e multimodais: um caminho para a inovação educativa. Orientadora: Altina Ramos. 2014. Tese (Doutoramento em Ciências da Educação. Especialidade em Tecnologia Educativa) – Universidade do Minho, Braga, 2014.
GAMBOA, Maria José. À procura do leitor literário: textos e contextos de leitura. Exedra: Revista Científica, n. 2, p. 168-183, 2016. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6492605. Acesso em: 5 maio 2020.
KITCHENHAM, Barbara. Procedures for Performing Systematic Reviews. Department of Computer Science, Keele University, v. 33, p. 1-28, 2004. Disponível em: http://www.inf.ufsc.br/~aldo.vw/kitchenham.pdf. Acesso em: 9 abr. 2020.
LEAHY-DIOS, Cyana. Educação literária como metáfora social: desvios e rumos. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
MEDEIROS, Leandro Barros. As atitudes de leitura do projeto Surpreenda-me: para uma didática da intermidialidade nas aulas de literatura. Revista SOLETRAS, v. 0, n. 29, p. 243-256, 1.º out. 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/view/16887. Acesso em: 4 abr. 2020.
NEVES, Cynthia Agra de Brito. Leituras poéticas na construção da subjetividade dos alunos do ensino médio. Cadernos de Letras da UFF, v. 26, n. 52, p. 47-67, 9 jul. 2016. Disponível em: https://periodicos.uff.br/cadernosdeletras/article/view/43522. Acesso em: 4 abr. 2020.
NÓVOA, António. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista Educación, v. 350, p. 203-218, set./dez. 2009. Disponível em: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350_09por.pdf. Acesso em: 9 abr. 2020.
PAULINO, Graça; COSSON, Rildo. Letramento literário: para viver a literatura dentro e fora da escola. In: ZILBERMAN, Regina; RÖSING, Tania Mariza Kuchenbecker (Orgs.). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global, 2009. p. 61-81.
PEZZI, Fernanda Aparecida Szareski; MARIN, Angela Helena. Fracasso escolar na educação básica: revisão sistemática da literatura. Temas em Psicologia, v. 25, n. 1, p. 1-15, 2017. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-389X2017000100001&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 abr. 2020.
POLIDÓRIO, Valdomiro; VIEIRA, Márcia Alves. Leitura de Macbeth nas aulas de língua inglesa no ensino médio: uma experiência em sala de aula. Acta Scientiarum. Education, v. 38, n. 1, p. 81-91, 1.º jan. 2016. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/20323. Acesso em: 4 abr. 2020.
RAMOS, Altina; FARIA, Paulo; FARIA, Ádila. Revisão sistemática de literatura: contributo para a inovação na investigação em Ciências da Educação. Revista Diálogo Educacional, v. 14, n. 41, p. 17-36, 12 jul. 2014. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/2269. Acesso em: 02 abr. 2020.
SANTOS, Katrym Aline Bordinhão dos. Leitura literária e memes: análise de uma proposta. Periferia, v. 11, n. 1, p. 73-87, 8 fev. 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/36436. Acesso em: 4 abr. 2020.
SDUM.UMINHO. Serviços de Documentação – Universidade do Minho. 2020. Disponível em: http://www.sdum.uminho.pt/Default.aspx?tabid=4&pageid=392&lang=pt-PT#isiwos. Acesso em: 23 maio 2020.
SILVA, Raphaelle Nascimento; COUTO, Edvaldo Souza. Formação do leitor literário no ensino médio: uma experiência de leitura do gênero romance em suportes digitais. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 11, n. 01, p. 57-70, 13 jun. 2019. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/9687. Acesso em: 4 abr. 2020.
SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In: EVANGELISTA, Aracy Alves Martins; BRANDÃO, Heliana Maria Brina; MACHADO, Maria Zélia Versiani (Orgs.). A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 17-48.
ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 1988.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.