FOR A CULTURAL PEDAGOGY: THE CURRICULUM AND ITS RELATIONSHIP WITH RIBEIRINHA EDUCATION IN THE AMAZON
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i4p1712-1732Keywords:
Ribeirinhas Schools, Curriculum, CultureAbstract
The relationship between curriculum and culture is addressed, within the educational context developed in riverside schools in the Amazon. An analysis is then carried out on the concepts of the curriculum, and the relations of cultural aspects of the rural populations. Through bibliographic analysis, we sought to understand how the notions of culture are constituted in curricular practices in rural education. It was intended to identify the problems, needs, dimensions (in particular the cultural) and the perspectives that impose the materiality of the curriculum of rural schools that contemplates the specificities of the cultural knowledge of the populations of the Amazon. The analyzes aim to contribute to the discussions regarding the practices developed by the teachers of multiserial classes of riverside schools that have secular sociocultural knowledge in the Amazon region with the school knowledge, in order to collaborate for the valorization of the identity and the sociocultural diversity of that region.
References
ALMEIDA, Maria da Conceição. Complexidade, saberes científicos da tradução. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2010.
ARROYO, Miguel G. Prefácio. Escola: terra de direito. In: ROCHA, Maria Isabel Antunes; HAGE, Salomão Mufarrej. Escola de direito: Reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 9-15.
ARROYO, Miguel G; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna. Por uma educação do campo. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. RJ: Contraponto, 2005.
BARROS, Oscar Ferreira; HAGE, Salomão Mufarrej e TENÓRIO, Edel Moraes. Políticas de Nucleação e Transporte Escolar: construindo indicadores de qualidade da educação básica nas escolas do campo da Amazônia. In: Caderno de Resumos do III ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO. Brasília, 2010. p. 6-14.
BRASIL, Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, dez. 1996.
BRASIL. Resolução n. 01 CNE/CEB. Diretrizes operacionais para educação básica nas escolas do campo. Brasília: CNE, 2002.
CALDART, Roseli Salete. Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In: Educação do campo: identidade e políticas públicas. Brasília: Articulação Nacional “Por uma Educação do Campo”, 2002.
CALDART, Roseli Salete. Educação do Campo: notas para análise de percurso. In: Educação do campo: semiárido, agroecologia, trabalho e projeto político pedagógico. Santa Maria da Boa Vista/PE, setembro de 2010.
CARMO, Eraldo Souza do. A nucleação das escolas do campo no município de Curralinho − arquipélago do Marajó: limites, contradições e possibilidades na garantia do direito à educação. Orientador: Carlos Aldemir Farias da Silva. 2016. 274 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2016.
CRUZ, Vanessa Aparecida da Silva. Ciências da vida e da natureza: propostas de ensino para as classes multisseriadas. Orientadora: Penha das Dores Souza Silva. 2016. 98 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.
GEPERUAZ. Políticas de nucleação e transporte escolar: construindo indicadores de qualidade da Educação Básica nas escolas do campo da Amazônia. Relatório Final de Pesquisa, apresentado ao CNPq. Belém/PA, 2010.
GIMENO SACRISTÁN, José. Poderes instáveis em educação. Tradução de Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artmed, 1999.
GIMENO SACRISTÁN, José. Gimeno. O currículo: Uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
GONÇALVES, Carlos Walter Porto. Amazônia, Amazônia. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2005.
GONÇALVES, Terezinha Valim Oliver. Formação inicial de professores: Prática docente e atitudes reflexivas. Amazônia. Belém, v.1, n.1, p. 73-79, 2005. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/iv-enpec/orais/ORAL084.pdf. Acesso em: 02 fev. 2020.
HAGE, Salomão Mufarrej (Org.). Educação do campo na Amazônia: retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará. Belém: Gráfica e Editora Gutemberg Ltda., 2005.
HAGE, Salomão Antônio Mufarrej. A realidade das escolas multisseriadas frente às conquistas na legislação educacional. In: 29ª REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 2006, Caxambu. Anais [...]. Caxambu, 2006. Disponível em: http://www.anped.org.br/reunioes/29ra/trabalhos/posteres/GT13-2031--Int.pdf. Acesso em: 27 jan. 2012.
HAGE, Salomão Mufarrej (Orgs.). Escola de Direito: reinventando a Escola Multisseriada. Belo Horizonte: Autentica Editora, 2010.
HAGE, Salomão Mufarrej. A multissérie em pauta: para transgredir o paradigma seriado nas escolas do campo. In: MUNARIM, A. et al. (Org.). Educação do Campo: políticas públicas, territorialidades e práticas pedagógicas. Florianópolis: Ed. Insular, 2011. p. 123-144.
HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções de nosso tempo. Educação e Realidade. Porto Alegre: p.15, jul./dez. 1997. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71361. Acesso em: 04 mar. 2019.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.
HALL, Stuart. A identidade na pós-modernidade. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
KELLY, Albert Victor. O currículo: teoria e prática. São Paulo: Harper & Row do Brasil, 1981.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
LOPES, Wiama de Jesus Freitas. Profissionalidade docentes na educação do campo. Orientador: Luiz Bezerra Neto. 2013. 253 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, Programa de Pós-Graduação em Educação, São Carlos-SP, 2013.
MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu. Currículo: políticas e práticas. Campinas, SP: Papirus, 1999.
MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tadeu Tomaz. Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
MOTA NETO, João Colares da. A educação no cotidiano do terreiro: saberes e práticas culturais do tambor de mina na Amazônia. Orientador: Paulo de Barros de Carvalho. 2008. 193 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2008.
MOURA, Terciana Vidal; SANTOS, Fábio Josué Souza dos. A pedagogia das classes multisseriadas: uma perspectiva contra-hegemônica às políticas de regulação do trabalho docente. Debates em Educação – ISSN 2175-6600, Maceió, Vol. 4, nº 7, Jan./Jul. 2012. p. 65-86. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/658. Acesso em: 15 jun. 2020.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Cartografia ribeirinha: saberes e representações sobre práticas sociais de alfabetizandos amazônidas. Belém: CCSE-UEPA, 2003.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de (Org.). Cartografias de saberes: representações sobre religiosidades em práticas educativas populares. Belém: EDUEPA, 2008a.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Experiências de educação do campo na Amazônia paraense. Belém: EDUFPA, 2008b.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Educação do Campo na Amazônia: bases socioculturais, epistemológicas e matrizes educacionais. In: ENDIPE, 14., 2012, Campinas. Anais [...]. Campinas, SP: UNICAMP, p. 2 - 13.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de et al. Educação em classes multisseriadas na Amazônia: singularidades, diversidade e heterogeneidade. Belém: EDUEPA, 2011.
PINAR, William. et al. Understanding curriculum. New York: Peter Lang, 1995.
PIRES, Esmeraldo Tavares. Para uma pedagogia cultural da tradição: práticas de professores ribeirinhos na Ilha do Marajó. Orientador: Carlos Aldemir Farias da Silva. 2017. 150 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM), Universidade Federal do Pará, Belém (PA), 2017.
TORRES SANTOMÉ, Jujo. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Alienígenas na sala de aula. Petrópolis, RJ, Vozes. p. 159-177.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como Fetiche: a poética e a política do texto curricular. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
SOUZA, José Camilo Ramos de Souza. Os processos educativos no lugar de vida ribeirinho. In: SOUZA, Dayana Viviany Silva de; VASCONSELOS, Maria Eliane de Oliveira.; HAGE, Salomão Antônio Mujarrej (Orgs.). Povos ribeirinhos da Amazônia: educação e pesquisa em diálogo. Curitiba: CRV, 2017. p. 165-177.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.