Deunciations and announcements concerning the school curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i3p1156-1173

Keywords:

Curriculum, Neoliberal discourses, Social justice

Abstract

The aim of the article is to analyze the movement to deconstruct public school through speeches based on the neoliberal perspective, which understands education not as a social right, but as a product. The text approaches the concept of curriculum in a critical perspective and presents denunciations and announcements regarding curriculum challenges based on an ethical and social justice perspective. This is a bibliographic research, with a qualitative approach, based on Torres Santomé (1998, 2003, 2013), Gimeno Sacristán (1999), Chizzotti and Ponce (2012), among others. The critically conceived curriculum, with the participation of all elements that make up the school space, breaks with the school tradition focused exclusively on the transmission of knowledge, because it understands that education is not neutral, and neither is the curriculum, since it transmits conceptions and produces identities.

Author Biographies

Márcia Maria Rodrigues Uchôa, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo-SP

Pós-doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP, linha de pesquisa: Currículo, Conhecimento e Cultura. Doutora em Educação: Currículo pela PUC-SP (2019). Mestra em Ciências da Linguagem pela Universidade Federal de Rondônia - UNIR (2010). Especialista em Psicopedagogia e Gestão Escolar pelo Instituto Cuiabano de Educação - ICE (2007). Licenciada em Pedagogia pela UNIR (2003). Atuou como Professora do Instituto Federal de São Paulo - IFSP, campus São Paulo,  nas disciplinas: Educação em Direitos Humanos, Educação Inclusiva, História da Educação, Gestão Escolar e Educação de Jovens e Adultos. Realiza pesquisas acerca dos temas: Currículo, Interculturalidade e Fronteiras.

Jerry Adriano Vilanova Chacon, SESI-SP

Doutor em Educação: Currículo - PUC-SP. Mestre em Educação: Currículo - PUC-SP. Licenciado em Filosofia pela UNIFAI, em Pedagogia pela UNINOVE e em Letras pela UNIJALES. Especialista em Ensino Religioso, Psicopedagogia e Direito Educacional. Professor de História, Filosofia e Sociologia do SESI-SP. Professor Efetivo da Rede Pública Estadual de São Paulo. Professor de Ensino Religioso. Elaborador e revisor de itens para processos seletivos. Elaborador de conteúdos e de vídeo-aulas para cursos de Educação, Teologia e Humanas. Professor Tutor EAD em cursos de graduação e pós-graduação (USCS, UNICEUB e Estácio). 

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Published

2021-09-29

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Artigos