Relation between performance and educational indexes in two public high schools from the Ceará

Authors

  • Arimaté Alves Noronha Universidade Estadual do Ceará - UECE https://orcid.org/0000-0003-1176-7867
  • Jayane Mara Rosendo Lopes Universidade Estadual do Ceará - UECE
  • Antonio Evanildo Cardoso de Medeiros Filho Universidade Estadual do Ceará - UECE
  • Eloisa Maia Vidal Universidade Estadual do Ceará - UECE https://orcid.org/0000-0003-0535-7394

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e51793

Keywords:

educational indexes; state school; high School; school proficiency; Spaece.

Abstract

This study investigates the relation between student performance results from two public high schools in Fortaleza, Ceará, and a series of indexes related to school organization and to the teachers in the period of 2010-2019. This qualitative study uses data from the website of the Anísio Teixeira National Institute of Educational Studies and Research (Inep) and from the Ceará Office of Education (Seduc). The analysis identified external and internal factors to the school environment which are related to student performances at large scale evaluations, factors such as socioeconomic level, school admission conditions in each school, with considerable variations to the average daily lesson time, complexity of school management and indexes related to the teachers such as adequate education, effort, and teachers regularity.

Author Biographies

Arimaté Alves Noronha, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Master's degree in Education from the State University of Ceará. Effective teacher municipal network of Fortaleza-CE. Group Member Instruments, Models and Policies in Educational Evaluation (IMPA/CNPq). Participant of the research project of the Observatory of the Municipal Education Network of Fortaleza - research in educational policies.

Jayane Mara Rosendo Lopes, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Mestra em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Professora efetiva da rede estadual de educação do Ceará e do município de Canindé. Membro Grupo Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional (IMPA/CNPq).

Antonio Evanildo Cardoso de Medeiros Filho, Universidade Estadual do Ceará - UECE

 Doutor em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Membro Grupo Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional (IMPA/CNPq). 

Eloisa Maia Vidal, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Doutora em Educação;Professora do Programa de Pós-graduação em Educação(PPGE)da Universidade Estadual do Ceará(UECE); Professora Associada da Universidade Estadual do Ceará (UECE)–Fortaleza/CE-Brasil; Vice-lider do Grupo de Pesquisa em Política Educacional, Gestão e Aprendizagem (GPPEGA/UECE).

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Published

2023-05-15

Issue

Section

Artigos