Conceptions on digital technologies in the curriculum of initial teacher training courses
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e53780Keywords:
digital technologies, pedagogical project, curriculum, initial teacher training, content analysisAbstract
This article focuses on the use of digital technologies in initial teacher training courses with the aim of analyzing the conceptions about digital technologies present in the pedagogical projects of undergraduate courses at a Federal Public Institution of Higher Education. The methodology adopted was based on the thematic content analysis. The perceptions constructed from the theoretical framework and official documents allow to see some points of attention. Among them, the need to build pedagogical practices in initial teacher training courses, which allow teachers in training to have learning experiences using digital technologies based on creation, authorship, exercise of creativity, collaboration and teaching protagonism.
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2006.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Brasília, Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, seção 1, n. 124, p. 8-12, 02 de julho de 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Disponível em: https://link.ufms.br/3woXR. Brasília: MEC, 2018. Acesso em: 9 dez. 2023.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Resolução CNE/CP n. 02/2019, de 20 de dezembro de 2019. Brasília, Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, seção 1, p. 87-90, 10 de fevereiro de 2020. Disponível em: https://link.ufms.br/UKhR4. Acesso em: 9 dez. 2023.
CAVALCANTE, Ricardo Bezerra; CALIXTO, Pedro. PINHEIRO, Marta Macedo Kerr. Análise de conteúdo: considerações gerais, relações com a pergunta de pesquisa, possibilidades e limitações do método. Informação e Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 24, n. 1, p. 13-18, jan./abr. 2014. Disponível em: https://link.ufms.br/BO1jM. Acesso em: 9 dez. 2023.
FANTIN, Monica. Mídia-educação no currículo e na formação inicial de professores. In: FANTIN, Monica; RIVOLTELLA, Pier Cesare (org.). Cultura digital e escola: pesquisa e formação de professores. Campinas: Papirus, 2012. p. 57-92.
FULLAN, Michael. Change forces: probing the depths of educational reform. Londres: The Falmer Press, 1993.
GOMES, Romeu. Análise de dados em pesquisa qualitativa. In: MINAYO, Maria Cecilia de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 67-80.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012.
MALHEIROS, Gustavo Taranto. Tecnologias digitais e prática docente: contextos de apropriação e trajetórias possíveis. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.
PISCHETOLA, Magda. Inclusão digital e educação: a nova cultura da sala de aula. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, PUC, 2016.
RIEDNER, Daiani Damm Tonetto. Práticas pedagógicas e tecnologias digitais no ensino superior: formação inicial de professores e inovação na UFMS. 2018. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. Disponível em: https://link.ufms.br/tvrpm. Acesso em: 9 dez. 2023.
RIEDNER, Daiani Damm Tonetto; PISCHETOLA, Magda. Tecnologias Digitais no Ensino Superior: uma possibilidade de inovação das práticas? Educação, Formação & Tecnologias, Portugal, v. 9, n. 2, 2016. Disponível em: https://link.ufms.br/V85RC. Acesso em: 9 dez. 2023.
ROMANÍ, Cristóbal Cobo. ¿Y si las nuevas tecnologías no fueran la respuesta? In: PISCITELLI, Alejandro; ADAIME, Iván; BINDER, Inés (org.). El proyecto Facebook y la Posuniversidad. Sistemas operativos sociales y entornos abiertos de aprendizaje. Buenos Aires: Ariel/Fundación Telefónica, 2010. p. 131-145.
SANTOS, Edméa. Mídias e tecnologias na educação presencial e à distância. Rio de Janeiro: LTC, 2016.
UFMS. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Conselho de Ensino de Graduação. Resolução nº 106, de 4 de março de 2016. Aprova as Orientações Gerais para a Elaboração de Projeto Pedagógico de Curso de Graduação da Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. 2016. Disponível em: https://link.ufms.br/f2yFA. Acesso em: 9 dez. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista e-Curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






