The invention of curricular changes for the subject biology in state curricula (1992-2009)
contexts, agents and tensions
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i3p1282-1307Keywords:
history of the curriculum, biology curriculum, high schoolAbstract
This work aims to understand the production processes of three official state curricula of Ceará for the subject Biology, formulated in 1992, 2000 and 2009. It dialogues with the theoretical assumptions of critical curriculum theories and the history of school subjects. It is a qualitative research, which relates documentary sources and oral sources, interviewing authors and coordinators of these official curricula. The analysis was subsidized by the Textual Discursive Analysis (TDA). The increasing participation of public-school teachers in the construction of state curricula was identified. In some cases, the names of these teachers were omitted or there were tensions in the formulation of the proposals, due to the different curricular thoughts and power relationships between the subgroups that helped to produce the curricula.
References
APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 1982.
ARAÚJO, Karlane Holanda. Os efeitos do Prêmio Escola Nota Dez nos processos pedagógicos das escolas premiadas de Sobral e das apoiadas de Caucaia no ano de 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.
ARROYO, Miguel González. Currículo: território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2013.
BUSNARDO, Flávia; LOPES, Alice Casimiro. Os discursos da comunidade disciplinar de ensino de biologia: circulação em múltiplos contextos. Ciência & Educação, Bauru, v. 16, n. 1, p. 87-102, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/Nd6CJzsYVwF3tMzzvwNVBhM/?lang=pt. Acesso em 20 jan. 2022
CARNEIRO, Claudia Bravo. Currículo de Ciências: história, concepções e opções. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 1998.
CEARÁ. Plano Setorial de Educação 1991-1994. Fortaleza: Seduc, 1991.
CEARÁ. Anuário do Ceará: 1992/93. Fortaleza: Anuário do Ceará, 1992a.
CEARÁ. Parecer n. 950. Analisa o Plano Complementar do trabalho anual para 1992 a financiado a conta do FNDE/MEC, parceria com o governo do Estado, com recursos provindos do Salário Educação. Diário Oficial do Estado do Ceará, Poder Executivo, Fortaleza, Conselho Estadual de Educação, 1992b.
CEARÁ. Proposta curricular: Física, Química, Biologia e programas de saúde – 2o grau – 1a a 3a série. Fortaleza: IOCE, 1992c.
CEARÁ. Diretrizes e orientações para o funcionamento do ensino fundamental e médio no Estado do Ceará nas diversas modalidades. Fortaleza: Seduc, 1994.
CEARÁ. Parecer n. 1.014. Aprova o Projeto Escola Viva organização do Ensino em Ciclos, para implantação, na rede pública do Ensino Fundamental do Ceará. Diário Oficial do Estado do Ceará, Poder Executivo, Fortaleza, Conselho Estadual de Educação, 1998.
CEARÁ. Escola Viva. Referenciais Curriculares Básicos. Quinto ciclo (versão preliminar). Fortaleza: Seduc, 2000.
CEARÁ. Parecer n. 0507. Responde a consulta do Presidente do Conselho Escolar, Raimundo Augusto Martins Torres, Diário Oficial do Estado do Ceará, Poder Executivo, Fortaleza, Conselho Estadual de Educação, 2001.
CEARÁ. Metodologias de apoio: áreas de Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Fortaleza: Seduc, 2008.
CEARÁ. Metodologias de apoio: matrizes curriculares para ensino médio. Fortaleza: Seduc, 2009.
CEARÁ. Constituição do Estado do Ceará, 1989. Fortaleza: Inesp, 2016.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, v. 2, p. 177-229, 1990. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3986904/mod_folder/content/0/Chervel.pdf. Acesso 20 jan. 2022.
FARIAS, Isabel Maria Sabino. Inovação e mudança: implicações sobre a cultura dos professores. 2002. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2002.
FERREIRA, Marcia Serra; XAVIER, Libânea Nacif; CARVALHO, Fábio Garcez (Orgs.). História do currículo e história da Educação: interfaces e diálogos. Rio de Janeiro: Quartet/Faperj, 2013.
GIMENO SACRISTÁN, José. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000
GIROUX, Henrry. Teoria crítica e resistência em educação. Petrópolis: Vozes, 1983.
GOODSON, Ivor Frederick. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.
GOODSON, Ivor Frederick. Currículo em mudança: estudos na construção social do currículo. Portugal: Porto, 2001.
GOODSON, Ivor Frederick. Currículo, narrativa e futuro social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 35, p. 241-252, 2007.
GOODSON, Ivor Frederick. Currículo: teoria e história. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
GOODSON, Ivor Frederick. As políticas de currículo e de escolarização: abordagens históricas. Petrópolis: Vozes, 2013a.
GOODSON, Ivor Frederick. Dar voz ao professor: as histórias de vida dos professores e o seu desenvolvimento profissional. In: NÓVOA, A. (Org.). Vida de professores. Portugal: Porto, 2013b. p. 63-78.
GOODSON, Ivor Frederick. Currículo, narrativa pessoal e futuro social. Campinas: Unicamp, 2019.
LOPES, Alice Casimiro. Currículo de Ciências do Colégio de Aplicação da UFRJ (1969-1998): um estudo sócio-histórico. Teias, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 31-94, 2000. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/23850. Acesso em: 20 jan. 2022.
LOPES, Alice. Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 621-626, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/39YW8sMQhNzG5NmpGBtNMFf/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2022.
MIRANDA, Glaura Vasques. Escola plural. Estudos Avançados, São Paulo, v. 21, n. 60, p. 61-74, 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/10237. Acesso em: 20 jan. 2022.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, Bauru, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wvLhSxkz3JRgv3mcXHBWSXB/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2022.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2016.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. A importância do conhecimento escolar em propostas curriculares alternativas. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 45, p. 265-290, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/mmVyKFKNVmRHmPYxB5PHsPR/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2022.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa. A produção de conhecimento na área de currículo e repercussões na qualidade da escola pública. In: ENDIPE, 16., 2012, Campinas. Anais [...]. Campinas: Unicamp, 2012
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa.; SILVA, Tomaz Tadeu. Currículo, cultura e sociedade. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
RODRIGUES, Diego Adaylano Monteiro; SÁ CARNEIRO, Claudia Christina Bravo. A produção acadêmica sobre história e currículo de Biologia no Ensino Médio (2005-2018). Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 12, n. 4, p. 1-24, 30 set. 2021. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2947. Acesso em: 20 jan. 2022.
ROEHRIG, Silmara Alessi Guebur; CAMARGO, Sérgio. Educação com enfoque CTS em documentos curriculares regionais: o caso das diretrizes curriculares de Física do estado do Paraná. Ciência & Educação, Bauru, v. 20, n. 4, p. 871-887, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/nsC5PYcNfRzdMkDbSfXhjqN/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 jan. 2022.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
TEIXEIRA, Flavia Regina Gois; DIAS, Ana Maria Iorio (Orgs.). Diretrizes curriculares para o ensino fundamental do sistema público municipal de ensino de Fortaleza. v. 2. Fortaleza: SME, 2011.
VIEIRA, Sofia Lerche. Gestão, avaliação e sucesso escolar: recortes da trajetória cearense. Estudos Avançados, São Paulo, v. 21, fasc. 60, p. 45-60, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/jWmmZWRqs4fvjFFjBHyZn8G/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2022.
VIEIRA, Sofia Lerche; FARIAS, Maria Sabino de Farias. História da educação no Ceará: sobre promessas, fatos e feitos. Fortaleza: Demócrito Rocha, 2002.
VIEIRA, Sofia Lerche; PLANK, David Nathan; VIDAL, Eloisa Maia. Política educacional no Ceará: processos estratégicos. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 4, e87353, p. 1-24, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87353. Acesso em: 20 jan. 2022.
ZIBAS, Dagmar. A reforma do ensino médio no Ceará e suas contradições. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 124, p. 201-226, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/Gp5dmbpwdwfnkqRD4knSQrb/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.