The invention of curricular changes for the subject biology in state curricula (1992-2009)

contexts, agents and tensions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i3p1282-1307

Keywords:

history of the curriculum, biology curriculum, high school

Abstract

This work aims to understand the production processes of three official state curricula of Ceará for the subject Biology, formulated in 1992, 2000 and 2009. It dialogues with the theoretical assumptions of critical curriculum theories and the history of school subjects. It is a qualitative research, which relates documentary sources and oral sources, interviewing authors and coordinators of these official curricula. The analysis was subsidized by the Textual Discursive Analysis (TDA). The increasing participation of public-school teachers in the construction of state curricula was identified. In some cases, the names of these teachers were omitted or there were tensions in the formulation of the proposals, due to the different curricular thoughts and power relationships between the subgroups that helped to produce the curricula.

Author Biographies

Diego Adaylano Monteiro Rodrigues, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza

Doutor e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira (PPGEB) da Universidade Federal do Ceará (UFC). Licenciado em Ciências Biológicas (UFC) e em Pedagogia (IESB) . Atualmente é professor na Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza (SME). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências (GEPENCI).

Claudia Christina Bravo e Sá Carneiro, Universidade Federal do Ceará

Possui graduação em Engenharia Química pela Universidade Federal do Ceará (1972), graduação em Química pela Universidade Federal do Ceará (1971), mestrado em Química Inorgânica pela Universidade Federal do Ceará (1983) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1998). Atualmente é professora colaboradora/ da Universidade Estadual do Ceará e professor permanente - doutora - pós-doutora da Universidade Federal do Ceará. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, ensino superior, ensino de ciências, formação de professores de ciências, ensino de química e formação do professor de química.

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Published

2022-09-30

Issue

Section

Artigos