Curriculum for initial teacher training in rural areas

a literature review so as not to "reinvent the wheel"

Authors

  • Tânia Rezende Machado Universidade Federal do Acre - Ufac

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e54348

Keywords:

scientific production, conceptions of curriculum, initial teacher training in rural areas

Abstract

This study investigates which conceptions of curriculum guide scientific production on the initial training of rural teachers. This is a state-of-the-art study of 87 academic articles published in Capes journals between 2010 and 2020, with an analysis of 12 of them. They are primarily based on Historical-Dialectical Materialism, due to its theoretical and epistemological coherence with the principles of Rural Education. In smaller proportion, they include concepts from Cultural Studies, Critical Mathematics and Decolonial Thought. Studies based on decolonizing conceptions of curriculum and Rural Education are not represented adequately in academic productions, in the form of articles. Efforts should be made towards an academic production that recognizes the value of science allied to the search for social justice, equality and freedom.

Author Biography

Tânia Rezende Machado, Universidade Federal do Acre - Ufac

Doutorado pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC), na área de Currículo. Atualmente é Professora Adjunto da Universidade Federal do Acre-UFAC.Professora permanente do Mestrado em Educação-MED, Linha de Pesquisa Formação de Professores e Trabalho Docente e do Mestrado em Letras, área de Concentração Linguagem e Identidade, Linha de Pesquisa Linguagem e Educação da UFAC Acre.Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Currículo, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas educacionais e curriculares, formação de professores e ensino de História.

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Published

2024-04-30

Issue

Section

Artigos