Training Processes and Teaching Practices in the Reunion with Histories and Memories of the Congo from Nova Almeida

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i4p1682-1709

Keywords:

Congo of Nova Almeida, Espírito Santo, local culture, Teacher training, curricular practices.

Abstract

This work aims to narrate investigative paths of training and teaching practices involving the Nova Almeida’s congo, in search of historically reconstituting it as an element of local culture and analyzing its meanings for the community, through memories and school practices. It dialogues with historical testimonies (BLOCH, 2001), cultural artifacts and (auto)biographical records of formative experiences (JOSSO, 2004). In the wake of a culturally oriented curricular practice (NEIRA, 2018), it indicates, by the theme of the congo, the possibility of producing initiatives that, starting from the local culture, place the school as a community. It also reaffirms the fertility of histories and memories that produce collective processes of formation and practices that consider local knowledge.

Author Biographies

Lucas Borges Soeiro, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestrando em Educação, na linha de pesquisa Docência, Currículo e Processos Culturais, pelo Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/CE/Ufes). Bolsista CAPES.

Rosianny Campos Berto, Universidade Federal do Espírito Santo

Professora do Centro de Educação Física e Desportos e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Doutora em Educação (PPGE/Ufes) e mestre em Educação Física (PPGEF/Ufes). Pesquisadora do Núcleo Capixaba de Pesquisa em História da Educação (Nucaphe).

References

ALVES, Nilda Guimarães. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; ALVES, Nilda (Orgs.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 13-38.

ANTONIO, Jacqueline Rodrigues. Entre alegorias e simbolismos: a representação dos Reis Magos no retábulo jesuíta no patrimônio de Nova Almeida (Espírito Santo). 2016. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2016.

BLOCH, Marc Leopold Benjamin. Apologia da história, ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BOA MORTE, Teodorico. A igreja dos Reis Magos, de Nova Almeida (ES). Serra: Do autor, 2015.

COSTA, Douglas Pinheiro. O preconceito religioso e a cultura de Congo nas aulas de Artes. 2017. Dissertação (Mestrado em Ciências das Religiões) – Faculdade Unida de Vitória, Vitória, 2017.

COSTA, Douglas Pinheiro; MATTOS, Thiaya Freitas de. A cultura e religiosidade do Congo capixaba. Unitas: Revista Eletrônica de Teologia e Ciências das Religiões, v. 5, p. 273-292, 2017. Disponível em: https://revista.fuv.edu.br/index.php/unitas/article/view/550. Acesso em: 10 maio. 2021.

ESPÍRITO SANTO. Atlas do folclore capixaba. Vitória: Secult/Sebrae, 2009.

FORDE, Gustavo Henrique Araújo. “Vozes negras” na história da educação: racismo, educação e movimento negro no Espírito Santo (1978-2002). 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2016.

FRANCO, Vinicius Sertorious. Ruinas. Vida Capichaba, n. 381, 1935.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. Prefácio: Walter Benjamin ou a história aberta. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 7-19.

GEHRES, Adriana de Faria; BONETTO, Pedro Xavier Russo; NEIRA, Marcos Garcia. Os corpos das danças no currículo cultural de educação física. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/4db5RHPkpW44CVGrYtHzk6f/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 10 maio. 2021.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GONDAR, Jô. Memória individual, memória coletiva, memória social. Morpheus – Revista Eletrônica em Ciências Humanas, ano 8, n. 13, 2008. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/morpheus/article/view/4815/4305. Acesso em: 21 set. 2020.

GOMES, Ângela. Bandas de Congo na Igreja de Reis Magos. 2007. 1 original de arte, acrílica sobre tela, 30 cm x 40 cm. Coleção particular.

JOSSO, Marie-Christine. Experiência de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

LINS RODRIGUES, Antonio Cesar. Corpos e culturas invisibilizados na escola: racismo, aulas de Educação Física e insurgência multicultural. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

MACEDO, Inara Novaes. A espetacularização do Congo no Espírito Santo. Revista do Colóquio de Arte e Pesquisa do PPGA-UFES, ano 3, v. 3, n. 7, p. 87-106, dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/colartes/article/view/7686/5479. Acesso em: 5 fev. 2020.

MACIEL, Cleber. Negros no Espírito Santo. 2. ed. Vitória: Arquivo Público do Estado do Espírito Santo, 2016.

NASCIMENTO, Ubirajara Corrêa. Impactos das políticas públicas municipais de cultura sobre o ciclo folclórico religioso da comunidade de Nova Almeida, Serra/ES, a partir da década de 1990. 2014. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Desenvolvimento Local) – Escola Superior de Ciências da Santa Casa de Misericórdia de Vitória, Vitória, 2014.

NEIRA, Marcos Garcia. O currículo cultural da Educação Física: uma resposta aos dilemas da contemporaneidade. Revista Linhas, Florianópolis, v. 16, n. 31, p. 276-304, maio/ago. 2015. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723816312015276. Acesso em: 3 mar. 2021.

NEIRA, Marcos Garcia. Educação física cultural: inspiração e prática pedagógica. Jundiaí: Paco, 2018.

NEVES, Arnulpho. Vida Capichaba, n. 492, n.p., 1939.

NEVES, Guilherme Santos. Coletânea de estudos e registros do folclore capixaba: 1944-1982. Vitória: Centro Cultural de Estudos e Pesquisas do Espírito Santo, 2008.

QUINTINO, Isabel Cristina de Araújo. O Congo Capixaba como patrimônio imaterial: as festas de São Benedito na Serra e as Bandas de Congo. 2018. Dissertação (Mestrado em Museologia e Patrimônio) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

ROCHA, Levy. Viagem de Pedro II ao Espírito Santo. APEES/ SECULT, 2008.

SAINT-HILAIRE, Auguste. Segunda viagem ao interior do Brasil. Espírito Santo. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1936.

SANTANA, Juninho. Linda Nova Almeida. In: SANTANA, Juninho. Tambô de congo. Porto/Portugal: Estúdios Serafim Borges, 2001. 1 CD. Faixa 1.

SANTANA, Juninho; MAGRÃO, Paulo. Recongo. In: SANTANA, Juninho; MAGRÃO, Paulo. Pode ser diferente. Vitória/ES: JS estúdio. 2012. 1 CD. Faixa 1.

SANTOS, Maria do Rosário Silva. Artes plásticas e lendas capixabas... Serra: Da autora, 2012.

SERAFIM, Nadia Juliana Rodrigues. Cultura imaterial e diversidade étnico-racial da Serra na formação docente: pelos caminhos do Congo e da Folia de Reis. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino de Humanidades) – Instituto Federal do Espírito Santo, Vitória, 2020.

SILVA, Carla Pollake da; SILVA, Rachel Ferreira e. Casaca: o som capixaba na mídia. In: CONGRESSO ANUAL EM CIÊNCIA DA COMUNICAÇÃO, 26, 2003, Belo Horizonte/MG. Anais... Belo Horizonte/MG: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2003. 1 CD-ROM.

SILVA, Franciane da; NASCIMENTO, Sirléia Barbosa de Almeida do; ARAÚJO, Michell Pedruzzi Mendes. A cultura tradicional do congo e os seus desdobramentos na educação formal. Revista Científica Intelletto, v. 3, n. 3, p. 51-63, 2018. Disponível em: https://faveni.edu.br/wp-content/uploads/sites/10/2019/04/5-Congo-educacao-v3-n3-2018.pdf. Acesso em: 20 abr. 2021.

SILVA, Rodrigo Manoel Dias da. Educação patrimonial e políticas de escolarização no Brasil. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 2, p. 467-489, abr./jun. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/5xJ9jMqNfzFQk4z9PsCBYMd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 24 jul. 2020.

SOEIRO, Lucas Borges. Memórias autobiográficas de um professor em formação: um embate aos imaginários no curso de Licenciatura em Educação Física. 2018. Monografia (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal do Espírito Santo, 2018.

SOUZA, Vanderlei Sebastião de. A eugenia brasileira e suas conexões internacionais: uma análise a partir das controvérsias entre Renato Kehl e Edgard Roquette-Pinto, 1920-1930. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 23, supl., p. 93-110, dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/QdB4RrFgDkSTr8kzn5R59Tj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 21 abr. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO (UFES). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação Física. Vitória: Colegiado de Licenciatura em Educação Física, 2014.

VALIM, Hauley Silva. Religião e etnicidade: o herói Caboclo Bernardo e a construção da identidade étnica na vila de Regência Augusta/ES. 2008. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião) – Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2008.

WIED-NEUWIED, Maximiliano. Viagem ao Brasil. São Paulo: Edusp, 1989.

Published

2022-12-28

Issue

Section

Artigos