Curriculum, Deaf Protagonism and Emancipation
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i1p302-318Keywords:
education, curriculum, deafhood, deaf protagonism, deaf authorshipAbstract
This Article aims to discuss how the Deaf Protagonism, considered central in the Curriculum, can contribute to the process of raising awareness of the Deaf Subject, breaking with the logic imposed by historical, cultural and political constructions. Taking as a reference a critical and democratic education that considers the effective participation of the Deaf as essential, bibliographical references are presented that support the reflections on the relevance of meaning the linguistic, cultural and epistemological difference of the Deaf Community as a guarantee of the Deaf Subject's right to a dignified demand.
References
ALMEIDA, Wolney Gomes (Org). Educação de surdos: formação, estratégias e prática docente. Ilhéus, BA: Editus, 2015.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Presidência da República, 1988.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010: Características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. Rio de Janeiro: IBGE, 2010.
BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abrir de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras e dá outras providências. Brasília: Presidência da República, 2002.
CASALI, Alípio Márcio Dias. Ética e Educação: referências críticas. Revista de Educação PUC-Campinas, n 22, p. 75-88. Campinas, junho/2007. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/195. Acesso em: 14 maio 2021.
DORZIAT, Ana (Org). Estudos surdos: diferentes olhares. Porto Alegre: Mediação, 2011.
GIMENO SACRISTÁN, José. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3 ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
KARNOPP, Lodenir Becker; KLEIN, Madalena; LUNARDI-LAZZARIN, Márcia. Produção, circulação e consumo da cultura surda brasileira. In: KARNOPP, Lodenir Becker; KLEIN, Madalena; LUNARDI-LAZZARIN, Márcia (Org.). Cultura surda na contemporaneidade: negociações, intercorrências e provocações. Canoas: Editora da ULBRA, 2011. p. 15-28.
LADD, Paddy. In search of Deafhood: towards an understanding of British Deaf Culture. 1998. PhD Thesis, Bristol University, UK, 1998.
NAKASATO, Ricardo Quiotaca. Desenvolvimento da cultura surda no currículo de escolas bilíngues para surdos: a fala de professores surdos. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
PERLIN, Gladis Teresinha Taschetto. O ser e o estar sendo surdos: alteridade, diferença e identidade. 2003. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.
QUADROS, Ronice Müller de. Educação de surdos: a aquisição de linguagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.
RUZZA, Mara Lopes Figueira de. A Inclusão Educacional do Sujeito Surdo: Direito ou Opressão? 2016. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016.
RUZZA, Mara Lopes Figueira de. Protagonismo Surdo: Currículo como construção da Autoria. 20202. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.
SACKS, Oliver Wolf. Vendo vozes: uma viagem ao mundo dos Surdos. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Nada sobre nós, sem nós: da integração à inclusão – Parte 1. Revista Nacional de Reabilitação, Ano X, n. 57, jul-ago, p. 8-16, 2007. Disponível em: http://www.sinprodf.org.br/wp-content/uploads/2012/01/nada-sobre-n%C3%93s-sem-n%C3%93s1.pdf. Acesso em: 14 maio 2021.
SEMERARO, Giovanni. Intelectuais “Orgânicos” em Tempos de Pós-Modernidade. Caderno Cedes. Campinas, vol. 26, n. 70, p. 373-391, set-dez, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-32622006000300006. Acesso em: 14 maio 2021.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
SKLIAR, Carlos (Org.). A Surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 1998.
TORRES SANTOMÉ, Jurjo. Currículo Escolar e Justiça Social: o cavalo de troia da educação. Porto Alegre: Penso, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.