Cultural Difference

reflection on pedagogical actions with indigenous high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i3p975-998

Keywords:

indigenous people in urban schools, intercultural education, decolonial education, differentiated pedagogical actions

Abstract

The study presented here, based on the investigation of the reality of a school in the interior of the Amazon region, embodied reflections on the pedagogical actions developed by the institution with a view to planning differentiated and integrative pedagogical practices for indigenous students in urban schools. The theoretical contributions are based on post-critical theories. The applied methodology was action research, consistent with the project's proposal to establish an intervention in reality aiming at its improvement. The results indicate that the ideal education for indigenous students in an urban context is still under construction, marked by the lack of knowledge in relation to decolonial and intercultural education and the need to work on Law 11.645/2008.

Author Biographies

Ana Paula Schneider, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia- Campus- Cacoal

Meste em Educação Escolar pela Universidade Federal de Rondônia, 2019. Especialista em Gestão, Orientação e Supervisão com Ênfase em Psicopedagogia pela Faculdade de Rolim ( FAROL), 2012. Licenciada em Pedagogia pela Faculdade do Tocantins- (UNITINS), 2010. Atuou como docente pela Secretaria Municipal de Educação do Município de Chupinguaia\RO entre 04/2009 a 06/2013 na Escola Municipal de Educação Infantil e Fundamental Ana Paula Marques, lecionando no Ensino de Jovens e adultos, Ensino Fundamental Series Iniciais e Finais. Orientadora Pedagógica no IFRO- Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia- Campus- Cacoal, desde de 2013. Membro do Grupo de Pesquisa Língua(gem), Cultura e Sociedade: Saberes e Práticas Discursivas na Amazônia/CNPq, Campus Cacoal-IFRO e do Grupo de pesquisa EDUCA - Grupo de pesquisa multidisciplinar em educação e infância, do(a) Universidade Federal de Rondônia.

Juracy Machado Pacífico, Universidade Federal de Rondônia

Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/2010), Mestre em Psicologia Escolar pela Universidade de São Paulo (USP/2000) e graduada em Pedagogia pela Fundação Universidade Federal de Rondônia (UNIR/1996). Atuou, no período de 1989 a 2005, em todas as etapas da Educação Básica, na rede municipal de Porto Velho (SEMED), nas funções de professora, coordenação pedagógica e gestão. Coordenou o Curso de Especialização em Docência na Educação Infantil (UNIR/UNDIME/MEC) e o Programa Prodocência/UNIR-CAPES. Coordena e supervisiona o Estágio Curricular Supervisionado em Educação Infantil no Curso de Pedagogia da UNIR desde o ano de 2014. Atualmente é Professora Associada da Fundação Universidade Federal de Rondônia e atua no Curso de Licenciatura em Pedagogia, no Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Mestrado e Doutorado Profissional (PPGEEProf). É líder do Grupo de Pesquisa Multidisciplinar em Educação e Infância (EDUCA), Editora da Revista Educa - Revista Multidisciplinar em Educação, e Coordenadora do Laboratório do Brinquedo e da Ludicidade (LABRINTECA) da UNIR. É membro associada da ANPED, participante do GT07. Tem experiência na área de Educação, atuando nos seguintes temas: infância; educação infantil; políticas públicas educacionais; gestão escolar; formação docente; alfabetização.

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Published

2022-09-30

Issue

Section

Artigos