BNC-Training

policies for teacher training in Brazil and interlocution with OECD guidelines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i3p1335-1359

Keywords:

teacher training policies, BNC-Training, OECD

Abstract

The objective in this text is to analyze the influence of the guidelines of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) in the elaboration of the Common National Base for the Initial Training of Basic Education Teachers (BNC-Training) of 2019 in order to reveal the implications for the policies of teacher training in Brazil. It refers to an exploratory research and document analysis. The result exposes the convergence of BNC-Training with the OECD guidelines by imposing a standardization of teacher education based on the development of intellectual and behavioral skills. Such standardization is embedded in the much-vaunted reach of educational quality; however, it aims to sustain the demands of capitalism in its globalized and financial phase, which impedes the reach of education as a transforming social practice.

Author Biographies

Darlene Novacov Bogatschov, Universidade Estadual de Maringá

Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (1996) e mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2001). Docente Assistente do Departamento de Pedagogia do Campus Regional de Cianorte, da Universidade Estadual de Maringá. Atua na área de conhecimento de Políticas e Gestão da Educação.

Gesilaine Mucio Ferreira, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Pedagogia e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI/CNPq). Docente Assistente do Departamento de Pedagogia, do Campus Regional de Cianorte-UEM. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE-UEM).

Jani Alves da Silva Moreira, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Pedagogia, Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI/CNPq). Docente Adjunto do Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE-UEM) da UEM, na linha de pesquisa “Políticas e Gestão em Educação”.

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Published

2022-09-30

Issue

Section

Artigos