The Cenarab as an experience of the black educador movement in Educação de Jovens e Educação Adultos (EJA) (Youth and Adult Education)

Authors

  • Heli Sabino de Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Erisvaldo Pereira dos Santos Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP https://orcid.org/0000-0003-3867-779X

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i1p155-177

Keywords:

politics of recognition, african diaspora religions, EJA in a non-scholar space, Cenarab

Abstract

This work examines the Youth and Adult Education (EJA) in the Centre for Africanity and Afro-Brazilian Resistance (Cenarab), focusing on its special arrangements as a symbolic place by the teacher and the courseware utilized in the classes. Even if it is not a religious location, Cenarab is marked by symbols of cults rooted in African diaspora religions which denotes your position in the realm of the sacred. Such procedure interferes in the educational experience of EJA. The present study comes from a qualitative research highlighting the concepts of identity politics, politics of recognition and silent curriculum. Having as main reference Nilma Gomes’s book Movimento Negro Educador (Black Educator Movement) (2017), contemplating more references such as Gonçalves, McLaren and Frago. Through semi-structured interviews and participant observation, we found out that EJA’s proposal could contribute for the construction of a society in which the different is not treated with despise, neither as a threat.

Author Biographies

Heli Sabino de Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Prof. Adjunto da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Coordenador da Linha de Educação de Jovens e Adultos do Programa do Mestrado Profissional Docência e Ensino (PROMESTRE- FaE/UFMG), coordenador do projeto de extensão "Curso de Formação Continuada para Produção de Cadernos Pedagógicos para EJA.

Erisvaldo Pereira dos Santos, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Realizou estágio de Pós-doutorado na Universidade Federal da Bahia no Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Estudos Étnicos e Africano sob a supervisão do professor Dr. Jocélio Teles. É doutor e mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004) e bacharel em Filosofia pelo Centro de Estudos Superiores da Companhia de Jesus - Jesuítas. Atua como como professor Associado IV no Departamento de Educação da Universidade Federal de Ouro Preto, na área de Metodologia Científica e de Relações Étnico-Raciais. É professor do Mestrado Acadêmico em Educação da UFOP. Tem experiência em administração universitária. Atua também no ensino, pesquisa e extensão com a temática da cultura afro-brasileira e das religiões de matrizes africanas, em nível de graduação e de pós-graduação. Na 36ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação - ANPEd - realizada em Goiânia, foi eleito coordenador do GT-21 de Educação e Relações Étnico-Raciais para o biênio 2014-2015. É membro da Brazilain Studies Association.. Coordena o projeto de pesquisa aprovado pelo Edital Equidade Racial na Educação Básica-CEERT -2020: EPISTEMOLOGIAS ANTIRRACISTAS E PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO: UMA PESQUISA APLICADA NO ÂMBITO DA SECRETARIA DE EDUCAÇÃO DE CONTAGEM-MG.
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Published

2022-03-30

Issue

Section

Dossiê Temático CURRÍCULO, DIVERSIDADE E DIFERENÇAS CULTURAIS