Critical educational dialogue in the context of globalization
knowledge of quilombola education on the islands of Abaetetuba, Amazonia
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i1p198-216Keywords:
quilombola school, identity, curriculum, globalization, desterritorializationAbstract
This article deals with the quilombola school in a community situated on the islands of Abaetetuba, Amazonia, from a theoretical-conceptual discussion of globalization and postcolonial or decolonial theories and a methodology of a case study, from a roundtable discussion that brought together different actors from the educational community. The voices of these actors, as well as the observation of cultural spaces, are a starting point to situate the context of the remaining quilombo communities and their current challenges in the face of a logic of uniformity that has contributed to the loss of identity of these spaces of formation through their knowledge, practices, and traditions.
References
BRASIL. Decreto n.º 4.887/2003, de 20 de novembro de 2003. Regulamenta o procedimento para identificação, reconhecimento, delimitação, demarcação e titulação das terras ocupadas por remanescentes das comunidades dos quilombos de que trata o art. 68 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2003/d4887.htm. Acesso em: 13 fev. 2021.
BRASIL, MEC. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=168161-pceb008-20&category_slug=janeiro-2021-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 15 fev. 2021.
BRASIL. Resolução CNE/CEB N.º 8, de 20 de novembro de 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=11963&Itemid=. Acesso em: 15 fev. 2021.
CASTRO, Edna Maria Ramos de (Org.). Territórios em transformação na Amazônia: saberes, rupturas e resistências. Belém: NAEA, 2017.
CARDANO, Mario. Manual de pesquisa qualitativa. A contribuição da teoria da argumentação. Petrópolis: Vozes, 2017.
CARDOSO, Maria Barbara. Saberes ribeirinhos quilombolas e sua relação com a educação de jovens e adultos da comunidade de São João do Médio Itacuruçá, Abaetetuba/PA. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2012.
CARRIL, Lourdes de Fátima. Os desafios da educação quilombola no Brasil: o território como contexto e texto. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 69, p. 539-564, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1413-24782017226927. Acesso em: 10 mar. 2021.
CELESTINO, Aldésia Márcia. Educação escolar quilombola: perspectivas de práticas pedagógicas inovadoras no contexto da Escola Rural Quilombola de Lage dos Negros. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) - Universidade da Madeira, Funchal, 2016.
CHAVES, Eleici Ramos. Titularização: processo de luta para o reconhecimento de identidade quilombola da Vila de Caeté. Fato & Diversões - Revista de História, v. 10, n. 20, p. 3-19, 2018. Disponível em: https://desafioonline.ufms.br/index.php/fatver/article/view/7221. Acesso em: 15 fev. 2021.
CONRAD, Sebastian. O que é a história global? Lisboa: Edições 70, 2019.
COSTA, Laércio Farias; OLIVEIRA, Maria Rita. Os saberes tradicionais e os dispositivos legais: uma análise das práticas culturais da comunidade remanescente de quilombo do Itacuruçá (Abaetetuba/Pará). Estudos IAT, v. 4., n. 2, p. 246-269, 2019. Disponível em: http://estudosiat.sec.ba.gov.br/index.php/estudosiat/article/view/149. Acesso em: 13 fev. 2021.
DELEUZE, Gilles. Foucault. 2. ed. Lisboa: Veja, 1998.
DELEUZE, Gilles. Conversações (1972-1990). 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2013.
FLICK, Uwe. El diseňo de investigación cualitativa. Madrid: Morata, 2015.
FOUCAULT, Michel. Les mots el les choses. Une archéologie des savoirs humaines. Paris: Éditions Gallimard, 1966.
FOUCAULT, Michel. Qu’est-ce que la critique? Critique et Aufklärung. Bulletin de la Société Française de Philosophie, v. 82, n. 2, p. 35- 63, 1990.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 1996/2012.
GOMES, Arilson dos Santos. Quilombolas e educação: vivências de ações afirmativas em três regiões brasileiras. MÉTIS: história & cultura, v. 17, n. 33, p. 103-133, 2018. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/metis/article/view/6685#:~:text=O%20presente%20trabalho%20visa%20a,brasileiras%3A%20Porto%20Alegre%2C%20capital%20do. Acesso em: 30 jan. 2021.
GONÇALVES, Osmana Dias; RODRIGUES, Jondison Cardoso; FILHO, José Sobreiro. Marés das rebeldias em Abaetetuba: dos rios da existência à resistência dos territórios na Amazônia paraense, Baixo Tocantins. Revista Tamoios, v. 15, n. 1, p. 80-103, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/article/view/41209/0. Acesso em: 25 maio 2021.
HAGE, Salomão António; CARDOSO, Maria Bárbara. Educação do campo na Amazônia. Interfaces com a educação quilombola. Retratos da Escola, v.7, n. 13, p. 1-14, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-753X2002000100008. Acesso em: 30 jan. 2021.
LABAREE, David F. School syndrome: understanding the USA’s magical belief that schooling can somehow improve society, promote access, and preserve advantage. Journal of Curriculum Studies, v. 44, n. 2, p. 143-163, 2012. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/00220272.2012.675358. Acesso em: 30 jan. 2021.
LUIZ, Agatha Leticia. Para uma pedagogia das africanidades: enfrentamentos e resistências em um Quilombolo da Amazônia. In: CALS E SOUZA, Alexandre Augusto; NASCIMENTO, Afonso W. de Sousa (Orgs.). Políticas públicas na cidade e no campo. Debates. São Paulo: Paco Editora, 2019.
MATOS, Wesley Santos de Matos; EUGENIO, Benedito Gonçalves. Comunidades quilombolas: elementos conceituais para sua compreensão. PRACS: Revista Eletrônica de Humanidades do Curso de Ciências Sociais da UNIFAP, v. 11, n. 2, p. 141-153, 2018. Disponível em: https://periodicos.unifap.br/index.php/pracs/article/view/3880. Acesso em: 30 jan. 2021.
PACHECO, José A. The “new normal” in education. Prospects, n. 51, p. 3-14. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11125-020-09521-x. Acesso em: 12 jun. 2021.
PACHECO, José A.; MAIA, Ila B. Transglobalidade, cosmopolitismo e inovação como linguagens da escola em tempo de crise. Revista Indagações em Educação, v. 1., n. 1, 2021. Disponível em: https://publicacoes.unifal-mg.edu.br/revistas/index.php/indagacoesemeducacao/article/download/1615/1208/. Acesso em: 12 jun. 2021.
PALONI, Marta Martins. Escola como garantidora do respeito à multiculturalidade. Revista Saberes, vol. 9, n. 1, p. 1-14, 2019. Disponível em: mitte.com.br/anais/simelp/resumos/PDF-trab-4022-1. Acesso em: 12 jun. 2021.
PESTRE, Dominique. Science, technologie et société. La politique des savoirs aujourd’hui. Paris: Foundation Calouste Gulbenkian, 2013.
PINAR, William F. Notes on understanding curriculum as a racial Text. In: MCCARTHY, Cameron; CRICHLOW, Warren (Eds.). Race, identity, and representation in education. New York: Routledge, 1993. p. 60-70.
PINAR, William F. Moving images of eternity: George Grant’s critique of time, teaching, and technology (education). Ottawa: The University of Ottawa Press, 2019.
PINAR, William, F.; REYNOLDS, William M.; SLATTERY, Patrick; TAUBMAN, Peter M. (Eds.). Understanding curriculum. An introduction to the study of historical and contemporary curriculum discourses. New York: Peter Lang, 1995.
POJO, Eliana Campos; ELIAS, Lina Dantas. O cotidiano das águas na tradição quilombola da comunidade do Rio Baixo Itacuruçá- Abaetetuba/PA. Revista Tempos históricos, v. 22, n. 2, p. 49-72, 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temposhistoricos/article/view/20509. Acesso em: 23 maio 2021.
RANIERI, Claudete Costa. Educação e resistência na comunidade do Baixo Itacuruçá em Abaetetuba no Pará: memória de luta na afirmação e valorização da identidade quilombola. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação e Cultura) - Universidade Federal do Pará, Cametá, 2016.
ROCHA, Niel. A educação Quilombola e a reprodução cultural afrodescendente. Viseu: Editora Viseu, 2019.
SCHMITT, Alessandra; TURATTI, Maria Cecília; CARVALHO, Maria Celina. A atualização do conceito de quilombo: identidade e território nas definições teóricas. Ambiente & Sociedade, n. 10. p. 129-136, 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-753X2002000100008. Acesso em: 10 mar. 2021.
SILVA, Luciane Teixeira. Educação escolar e identidade quilombola: um enfoque na comunidade Nossa Senhora do Perpetuo Socorro, município de Abaetetuba, estado do Pará. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2013.
SOUSA SANTOS, Boaventura de. As bifurcações da ordem. Revolução, cidade, campo e indignação. Coimbra, Almedina, 2017.
STAKE, Robert. A arte de investigação com estudos de caso. 2. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2009.
TADEU DA SILVA, Tomaz. Teorias do currículo. Uma introdução crítica. Porto: Porto Editora, 2000.
VIEIRA, Ima Célia Guimarães; TOLEDO, Peter Mann de; HIGUCHI, Horácio. A Amazônia no antropoceno. Ciência e Cultura, vol. 70, n. 1, p. 56-59, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21800/2317-66602018000100015. Acesso em: 10 mar. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.