Colorful Teacher in the Rainbow Curriculum

Resistance to the Antigender Offensive

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e54859

Keywords:

rainbow curriculum; antigender offensive; docent subjectivity; early childhood education.

Abstract

This article presents part of the results of a research that aimed to understand the effects of the antigender offensive on the production of docent subjectivities of an Early Childhood Education school. The theoretical framework is composed by authors such as Judith Butler, Michel Foucault and by concepts of the post-critical curricular studies. The methodology was composed by the discourse analysis based on Foucault and semi-structured interviews. Here we analyze the type of teacher produced in the rainbow curriculum: the colorful docent subjectivity, which is marked by permitting the children’s freedom in their ways of experiencing gender, destabilizing gender norms and fighting gender inequality. This production occurs by the prescription of knowledges: gender is a personal construction and gender is a social and historical construction.

Author Biographies

Paula Myrrha, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e graduada em Pedagogia pela UFMG. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículos e Culturas da Faculdade de Educação da UFMG. Professora na Educação Infantil.

Shirlei Sales, Universidade Federal de Minas Gerais

Pós-doutora pela University of Illinois at Urbana-Champaign (UIUC), USA. Professora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil. Doutora em Educação pela mesma instituição. Membro dos seguintes grupos de pesquisa: Observatório da Juventude da UFMG; Ensino Médio em Pesquisa (EMPesquisa); Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas e Digitais e GECC (Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículos e Culturas da FaE/UFMG).

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Published

2023-09-08

Issue

Section

Artigos