Rhetorical strategies of the All for Education

context of influence and intervention

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e55013

Keywords:

rhetoric; All For Education; educational rights; pandemic; curriculum.

Abstract

In this article, from a discursive perspective and rhetorical analysis, strategies related to educational rights in the contingency established by the Coronavirus Sars-Cov-2 are highlighted. A scenario of disputes about the functioning of schools and the performance of teachers is problematized in which the “Todos Pela Educação” (All For Education) movement projects the meaning of ordering and standardization. As a result, it was identified the reduction/condensation of distance education to the tools used in this type of teaching and an investment relevant to the scientificity of the data that support decision-making in education policies, a discursive construction that operates as the foundation of deliberative policies.

Author Biographies

Geniana dos Santos, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutora em Educação (UERJ), Professora na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Participa do Grupo de Pesquisa em Políticas Contemporâneas de Currículo e Formação docente (UFMT).

Clarissa Bastos Craveiro, Universidade Federal Fluminense

 

Doutora em Educação na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), doutorado sanduíche na Universidade do Porto (FPCEUP) na área de Currículo e Formação de Professores. Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Especialista em Modalidades de Intervenção nos Processos de Aprendizagem pela Pontifícia Universidade Católica. Graduada em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (USP). Professora da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFF/IEAR). Líder do Grupo de Pesquisas Curriculares (GPeC).

Denise Souza Destro, Prefeitura de Juiz de Fora

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) em 1997 Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) em 2004 Doutora em Educação pela  Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) em 2019 Professora de Educação Física da Rede Pública Municipal de Juiz de Fora e Técnica da Secretaria de Educação de Juiz de Fora Membra da Associação Brasileira de Currículo (ABdC) e da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) 

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Published

2023-03-30

Issue

Section

Artigos