Edgar Morin’s seven knowledges as epistemological foundations in on-line teacher training

Authors

  • Marilda Aparecida Behrens Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Edna Liz Prigol Pontificia Universidade Católica do Paraná https://orcid.org/0000-0002-7449-6622

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e55451

Keywords:

on-line teacher training, pedagogical practice, teaching action, complex thinking, Edgar Morin’s seven knowledges

Abstract

This article is the result of a research that aimed: (i) to identify impressions of the organization and development of an on-line course, through the collection of indicators on the continuing education process; (ii) to analyze the contributions through the reports of the participating teachers in an on-line course about the possibility of Edgar Morin’s seven knowledges subsidize the beginning of the embracement of the complex thinking in pedagogical practice. Qualitative research, of the case study type, involved the on-line continuing education of 28 Portuguese and Brazilian teachers. As a methodological support, the Netnography was used and exclusively a digital repositor on the web as the locus of data production. The results indicate that teacher acquire theoretical and practical knowledge throughout their careers, through studies, pedagogical practice and exchanges with their peers. It is concluded that the epistemological change in the embracement of complex thinking requires continuing education processes in-person or on-line.

Author Biographies

Marilda Aparecida Behrens, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Pós-doutorado pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto – Portugal, orientado pela Prof.a Dra. Ariana Cosme. Professora titular no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR).

Edna Liz Prigol, Pontificia Universidade Católica do Paraná

Graduada em Pedagogia (Tuiuti/PR). Mestre e Doutora em Educação PUCPR.  Bolsista de estágio Pós-Doutoral (CAPES) na PUCPR. Pesquisadora no GRUPO PEFOP- PUCPR e no GEPEPECOE- UFPR.

References

Behrens, Marilda Aparecida; Fleury, Patrícia Fonseca F.; Prigol, Edna Liz. Saberes docentes à luz da complexidade e transdisciplinaridade na renovação da prática pedagógica em busca do diálogo e da ética. Debates em Educação, Maceió, v. 14, n. 36, p. 185-197, 2022. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/14216. Acesso em: 30 nov. 2023.

Freire, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

Freire, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

Martinazzo, Celso José. Pedagogia e educação escolar sob o olhar da complexidade: desafios e perspectivas para uma pedagogia complexa. In: Sá, Ricardo Antunes de; Behrens, Marilda Aparecida (orgs.). Teoria da Complexidade: contribuições epistemológicas e metodológicas para uma pedagogia complexa. Curitiba: Appris, 2019. p. 169-188.

Massuchetti, Cristiani; SILVA, Madalena Pereira da. As contribuições do paradigma da complexidade na docência no Ensino Superior. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, ano 25, n. 45, p. 217-236, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/1057. Acesso em: 1 fev. 2023.

Maturana, Humberto; Varela, Francisco. A árvore do conhecimento. Campinas: PSY, 1997.

Monteiro, Luana; Fortunato, Ivan. A relação entre saberes docentes e a formação continuada: teses e dissertações 2012-2017. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 4, p. 2260-2274, out./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12276. Acesso em: 31 jan. 2023.

Moraes, Maria Cândida. Transdisciplinaridade e educação. In: SOUZA, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro de; Magalhães, Solange Martins Oliveira (orgs.). Formação de professores: elos da dimensão complexa e transdisciplinar. Goiânia: PUC Goiás, 2012. p. 71-90.

Moraes, Maria Cândida. O paradigma educacional ecossistêmico: por uma nova ecologia da aprendizagem humana. Rio de Janeiro: Wak, 2021.

Moraes, Maria Cândida; Navas, Juan Miguel Batalosso. Transdisciplinaridade, criatividade e educação: fundamentos ontológicos e epistemológicos. Campinas: Papirus, 2015.

Morin, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.

Morin, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2007.

Morin, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

Morin, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.

Morin, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do presente. In: Moraes, Maria Cândida; Almeida, Maria da Conceição (orgs.). Os sete saberes necessários para a educação do futuro. Por uma educação transformadora. Rio de Janeiro: Wak, 2012. p. 33-45.

Oliveira, Tatiana Laiz Freitas da Fonseca; Behrens, Marilda Aparecida; Prigol, Edna Liz. Formação docente on-line à luz do paradigma da complexidade. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n. 4, p. 1888-1902, out./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13065. Acesso em: 31 jan. 2023.

Rossato, Maristela; Behrens, Marilda Aparecida; Prigol, Edna Liz. A metodologia da cocriação no processo de autoformação profissional docente.BOCA – Boletim de Conjuntura, Boa Vista, v. 13, n. 37, p. 286-306, 2023. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/1909. Acesso em: 30 nov. 2023.

Published

2024-03-28

Issue

Section

Artigos