Curriculum Migration

Everydays, Crossings and Creations from Other Margins as Possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e55640

Keywords:

resumes; daily life; pandemic; migrations.

Abstract

In this text, we present a study of the research with daily life about the necessary curricular crossings since the appearance of the new Coronavirus. Our goal is to understand how the ‘thinking practitioners’ of educational networks are giving new meaning to curricula. These networks, which we form and by which we are formed, enable the creation of ‘Curricular Migrations’. Based on a short story by Guimarães Rosa, we spoke with theorists such as: Certeau, Bhabha, Deleuze and Alves. The ‘practical theories’ of authors who work in different ‘spacetimes’ were implied. The research methodology takes place through conversations with ‘thinking practitioners’. As a guide to the conclusion, we understand that the curricular crossings identify the importance of the senses, affections, the arts and the collectivity as a way to give new meaning to the world and our existence.

Author Biographies

Claudia Chagas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Pesquisadora com bolsa PNPD, CAPES/UERJ (2016-2021), no GrPesq “Currículos cotidianos: redes educativas, imagens e sons”, com exercício no PPGE-Processos Formativos e Desigualdades Sociais/Faculdade de Formação de Professores/UERJ - São Gonçalo (RJ). Mestre e Doutora em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (ProPEd)/UERJ. Docente no Curso de Formação de Professores do Consórcio UERJ/CEDERJ (de 2016 ao momento presente).

Marcelo Ferreira Machado, Rede Estadual de Educação do Rio de Janeiro

Master in Education - UERJ/FFP / Geographer - UFRJ

Maria Cecília Sousa de Castro, Universidade Federal Fluminense - UFF

Doutora em Educação pela UERJ. Professora da Universidade Federal Fluminense.

 

Thamy Lobo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

 Doutoranda em Educação pelo ProPed/UERJ. Professora do município do Rio de Janeiro.

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Published

2023-05-15

Issue

Section

Artigos