Curricular experiences in youth and adult education:

unprecedented viable encounters

Authors

  • Maria Alice Gouvêa Campesato Unisinos

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e55826

Keywords:

subjectivation modes, techniques of self, dialogue, profanation, thought

Abstract

This article, which brings the clipping of two researches in the educational field, intends to problematize the contemporary school curriculum, guided by a business logic and crossed by conservative movements, to answer the question “what curriculum do we need in times of fractured democracy, subtraction of social rights and health crisis?” To this end, it analyzes the curriculum of a public school for Youth and Adult Education in the city of Porto Alegre, whose practices allow us to look at other modes of existence and other possible worlds. As a theoretical-methodological tool, Foucault's concepts are used to analyze the documents of the researched institution. It concludes that the analyzed curriculum constitutes an important device of (re)existence in times of individualism, fragmentation and intolerance.

Author Biography

Maria Alice Gouvêa Campesato, Unisinos

Doutora no Programa de Pós-Graduação em Educação - Unisinos; Integra o Grupo de Pesquisa em Práticas curriculares de escrita e leitura nos anos iniciais do Ensino Fundamental e os modos de subjetivação - Unisinos; Mestre em Gestão Educacional - Unisinos; Especialista em História do Brasil - FAPA; Graduada em Letras (habilitação nas Línguas Portuguesa e Inglesa e respectivas literaturas); Graduada em História.

References

Agamben, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.

Ball, Stephen. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 15, n. 2, 2002. p. 3-23, 2002. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/26465008_Reformar_escolasreformar_professores_e_os_terrores_da_performatividade. Acesso em: 11 set. 2021.

Castro, Edgardo. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

Castro, Vanessa Castro; Almeida, Elmar Soero de. Sobre leituras e afetos. In: Cardoso, Everton; Fernandes, Ana Clara (orgs.). CMET Paulo Freire: 30 anos de educação. Porto Alegre: UFRGS, 2019. p. 46-47.

CMET Paulo Freire. Projeto Político Pedagógico. Porto Alegre, 2017.

CMET Paulo Freire. Regimento Interno. Porto Alegre, 2018.

Dardot, Pierre; Laval, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução de Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.

Delors, Jacques (coord.). Educação um tesouro a descobrir: relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre educação para o século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2012.

Foucault, Michel. Tecnologias de si. Verve - Revista semestral autogestionária do Nu-Sol, São Paulo, n. 6, p. 321-360, 2004. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/verve/article/view/5017/3559. Acesso em: 2 jul. 2023.

Foucault, Michel. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

Foucault, Michel. A hermenêutica do sujeito. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

Foucault, Michel. A arqueologia do saber. 7 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

Foucault, Michel. Microfísica do poder. Organização, introdução e revisão técnica de Roberto Machado. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

Freire, Ana Maria Araújo. Notas explicativas. In: Freire, Paulo (org.). Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014. p. 273-333.

Gadeelha Costa, Sylvio de Sousa. Governamentalidade Neoliberal, Teoria do Capital Humano e Empreendedorismo. Educação & Realidade, Porto Alegre, n. 34, v. 2, p. 171-186, mai./ago. 2009. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/8299/5537. Acesso em 3 set. 2021.

Glock, Clarinha. Educação, Comunicação, Liberdade: as muitas vozes do CMET Paulo Freire. In: Cardoso, Everton; Fernandes, Ana Clara (orgs.). CMET Paulo Freire: 30 anos de educação. Porto Alegre: UFRGS, 2019. p. 44-45.

Kastrup, Virgínia. A invenção na ponta dos dedos: a reversão da atenção em pessoas com deficiência visual. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 69-90, jun. 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-11682007000100005. Acesso em: 22 set. 2021.

Klaus, Viviane; Campesato, Maria Alice Gouvêa. Discursos empresariais e agenda educacional: sobre inovação e difusão de “boas práticas”. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, v. 28, n. 55, p. 143-161, ago. 2019. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/7174. Acesso em: 1 set. 2021.

Krenak, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

Larrosa, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, 2011. p. 04-27, jul./dez., 2011. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2444. Acesso em: 12 set. 2021

Lauermann, Andréa Roca. Caminhos cruzados: um entrelaçar entre o ensinar e o aprender. In: Cardoso, Everton; Fernandes, Ana Clara (orgs.). CMET Paulo Freire: 30 anos de educação. Porto Alegre: UFRGS, 2019. p. 11-12.

Laval, Christian. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Tradução de Maria Luiza M. de Carvalho e Silva. Londrina: Planta, 2003.

Masschelein, Jan; Simons, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

Masschelein, Jan; Simons, Maarten. Nossas crianças não são nossas crianças: ou porque a escola não é um ambiente de aprendizagem. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, n. 23, p. 282-297, nov. 2014/abr. 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/resafe/article/view/4687. Acesso em: 10 set. 2021.

Mattos, Paulo André Passos de; Pereira, Rosane Salete Ribeiro. Por uma poética dos saberes. In: Cardoso, Everton; Fernandes, Ana Clara (orgs.). CMET Paulo Freire: 30 anos de educação. Porto Alegre: UFRGS, 2019. p. 8-10.

Nietzsche, Friedrich. Ecce Homo: Como se chega a ser o que se é. Covilhã: Universidade da Beira Interior, 2008.

Ó, Jorge Manuel Ramos do. Fazer a mão: por uma escrita inventiva na universidade. Lisboa: Edições do Saguão, 2019.

Rahme, Mônica Maria Farid. Psicanálise e Educação: um percurso de inquietações. Revista Espaço Acadêmico, v. 11, n. 131, p. 43-51, abr. 2012. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/16413. Acesso em: 30 ago. 2021.

Rocha, Cristianne Maria Famer. Desconstruções edificantes: uma análise da ordenação do espaço como elemento do currículo. 2000. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2000.

Santos, Graziella Souza dos; Moreira, Simone Costa; Gandin, Luís Armando. Rede municipal de ensino de Porto Alegre: resistências e lutas por justiça social e curricular. Revista e-Curriculum, n. 2, v. 18, p. 866-888. abr./jun. 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/44653. Acesso em: 3 set. 2021.

Silva, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

Veiga-Neto, Alfredo. De geometrias, currículo e diferenças. Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, p. 163-186, ago., 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v23n79/10853.pdf. Acesso em: 5 set. 2021.

Published

2024-03-29

Issue

Section

Artigos