Education for University Teatching

a project in Stricto Sensu Postgraduate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i2p845-867

Keywords:

professor (trans)education, university professor, pedagogical practices, reflective teacher

Abstract

Taking as a starting point the central question of where/how to educate professors for higher education, this paper aims to reflect and dialogue on two initiatives carried out to guide such professor education and to document the project of a university that proposed to take on the challenge of carrying out the professor education for higher education through the Stricto Sensu Master's and Doctoral Program. In order to do so, we resort to the a posteriori elaboration of a situation of participant observation and to bibliographic and documental research. The research is based on Martins (1993), Gimeno Sacristán (2000), Masetto (2010, 2018), Freitas (2016) and on LDB 9394/96 and documents such as the CVs of researchers, participants in the project studied, registered on the Lattes Platform and data collected on the website of the Forpec Research Group. It presents as results the stages and productions carried out throughout the existence of this project.

 

Author Biographies

Marcos Tarciso Masetto, Pontifical Catholic University of São Paulo PUC-SP

Doutorado em  Psicologia  Educacional  (PUCSP)  e  Livre  Docente  em  Didática  (USP).Professor  Titular  da Pontifícia  Universidade  Católica  de São  Paulo,  onde  mantêm  cursos  de  formação  de  professores  para  o  ensino superior em nível e Pós-Graduação, orientação e supervisão de pesquisas nos Cursos de Mestrado e Doutorado do Programa de Pós Graduação Educação: Currículo. 

Silvana Alves Freitas, Pontifical Catholic University of São Paulo PUC-SP

Doutora e Mestre em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC-SP.  Pedagoga, Especialista em Gestão Educacional pela Universidade de Taubaté. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa FORPEC - Formação de Professores e Paradigmas Curriculares credenciado no CNPq. 

 

References

ABREU, Maria Célia T.; MASETTO, Marcos T. O professor universitário em aula. São Paulo: MG Associados, 1980.

CUNHA, Luiz Antônio. A Universidade temporã: O Ensino Superior da Colônia à Era de Vargas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1980.

CUNHA, Maria Isabel da. O Professor Universitário na transição dos paradigmas. Araraquara: JM, 1998.

CUNHA, Maria Isabel da (Org.). Reflexões e Práticas em pedagogia universitária. Campinas: Papirus, 2007.

CUNHA, Maria Isabel da et al. (Orgs.). Docência Universitária: profissionalização e práticas educativas. Feira de Santana: UEFS, 2009.

FELDMANN, Marina G.; MASETTO, Marcos T.; FREITAS, Silvana. A Formação inicial de educadores: currículo, trabalho pedagógico e inovação. Revista e-Curriculum, v. 14, n. 3, p. 1130-1150, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/29312/20686. Acesso em: 4 jan. 2022.

FREITAS, Silvana A. O Professor Coordenador Emergente da Proposta Curricular do Estado de São Paulo (Gestão 2007-2010). 2011. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.

FREITAS, Silvana Alves. A formação inicial de pedagogas(os) para a concepção e gestão do currículo. 2016. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2016

FREITAS, Silvana A. Andragogia e Metodologias Ativas (Palestra), 2021. Disponível em: https://famonline.instructure.com/courses/12560/pages/iv-simposio?module_item_id=444501. Acesso em: 16 ago. 2021.

FREITAS, Silvana A.; MASETTO, Marcos T. Formação inicial de pedagogas(os) para a concepção e gestão do currículo. In: Anais Seminário Internacional de Educação Superior: Formação e Conhecimento, 2014, Sorocaba-SP. Seminário Internacional de Educação Superior: formação e conhecimento. Sorocaba-SP: Uniso, 2014a. p. 62.

FREITAS, Silvana. A.; MASETTO, Marcos T. Formação de pedagogas(os) para a concepção e gestão do currículo. In: Anais IX Encontro Regional da ANPAE Sudeste XII Encontro Estadual da ANPAE-SP, 2014, São Paulo. IX Encontro Regional da ANPAE Sudeste XII Encontro Estadual da ANPAE-SP. São Paulo: Cruzeiro do Sul Educacional, 2014b. p. 1635-1642.

FREITAS, Silvana A.; MASETTO, Marcos T. Currículo processo central da formação institucionalizada de educadores. p.1642-1647. Anais [recurso eletrônico] / IV Seminário Web Currículo e XII Encontro de Pesquisadores em Currículo, de 21 a 23 de setembro de 2015 em São Paulo, SP – São Paulo: PUC-SP, 2015.

FREITAS, Silvana A.; MASETTO, Marcos T.; FELDMANN, Marina G. O Currículo no contexto atual: a interface com o trabalho pedagógico. Cocar, v. 2, p. 53-75, 2016. Disponível em https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/999. Acesso em: 4 jan. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GAETA, Cecilia. Formação de professores do ensino superior em cursos de pós graduação – especialização: uma opção vantajosa no atual contexto de Educação. In: MASETTO, Marcos T. (Org.). Inovação no Ensino Superior. São Paulo: Loyola, 2012. p. 37-53.

GAETA, Cecília; MASETTO, Marcos T. O Professor Iniciante no ensino superior: aprender, atuar, inovar. São Paulo: Senac, 2013.

GIMENO SACRISTÁN, José. A educação que temos e a educação que queremos. In: IMBERNÓN, Francisco (Org.) A educação no século XXI: os desafios do futuro imediato. 2. ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000. p. 37-63.

GIMENO SACRISTÁN, José; PÉREZ GÓMES, Angel. I. Compreender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata, 1996.

IMBERNÓN, Francisco (Org.). A educação no século XXI. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.

IMBERNÓN, Francisco. Inovar o Ensino e a Aprendizagem na Universidade. São Paulo: Cortez, 2012.

MARCELO GARCÍA, Carlos. Formação de Professores para uma Mudança Educativa. Portugal: Porto, 1999.

MARTINS, José de Souza. A aparição do demônio na fábrica, no meio da produção. Tempo Social: Rev. Sociol. USP, São Paulo, v. 5 n. 1-2, p. 1-29, 1983. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ts/article/view/84939/87668. Acesso em 4 jan. 2022.

MASETTO, Marcos T. Aulas vivas. 3 ed. São Paulo: MG Associados, 1992.

MASETTO, Marcos T. Pós Graduação e Formação de Professores para o 3º Grau”. ANDE, v. 13, n. 21, p. 55-60, 1995.

MASETTO, Marcos T. Pós-Graduação: rastreando o caminho percorrido. In: SERBINO, Raquel Volpato et al. (Orgs.) Formação de professores. São Paulo: Unesp, 1996. p. 149-159.

MASETTO, Marcos T. Competência Pedagógica do Professor Universitário. São Paulo: Summus, 2003.

MASETTO, Marcos T. Inovação na Educação Superior. Interface: Comunicação, Saúde e Educação, vol. 8, n. 14, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/7Jg4FDgrP6k4GRPCHMX5s5c/?lang=pt. Acesso em: 4 jan. 2022.

MASETTO, Marcos T. (Org.) O Ensino de Engenharia: Técnicas para otimização das aulas. São Paulo: Avercamp, 2007.

MASETTO, Marcos T. O Professor na Hora da Verdade. São Paulo: Avercamp, 2010.

MASETTO, Marcos T. (Org.) Inovação no Ensino Superior. São Paulo. Loyola, 2012.

MASETTO, Marcos T. Desafios para a Docência Universitaria na Contemporaneidade: professor e aluno em interação adulta. São Paulo: Avercamp, 2015.

MASETTO, Marcos T. Trilhas Abertas na Universidade: inovação curricular, práticas pedagógicas e formação de professores. São Paulo: Summus, 2018.

MASETTO, Marcos T.; FELDMANN, Marina G.; FREITAS, Silvana. A. Currículo, culturas e contextos integrados à formação de educadores. Revista e-Curriculum, v. 15, n. 3, p. 735-736, 2017. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/33948/23732. Acesso em: 4 jan. 2022.

MASETTO, Marcos T.; BARRAGAN, Luciana G.; RAMOS, Cíntia A. Educação a Distância: monitores e professores, equipe responsável pela disciplina. In: ALMEIDA, Fernando José et al. (Orgs.). De Wuhan a Perdizes: trajetos educativos [recurso eletrônico] - São Paulo: Educ, 2020. p. 14-21.

NOGUEIRA, Daniel Ramos et al. (Orgs.). Revolucionando a sala de aula 2. São Paulo: Atlas, 2020.

NÓVOA, António (Coord.). Os Professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, António. Professores Imagens do Futuro Presente. Lisboa: EDUCA, 2009.

PERRENOUD, Philippe et al. (Orgs.). Formando Professores Profissionais. Porto Alegre: ArtMed, 2001.

PERRENOUD, Philippe et al. As competências para ensinar no século XXI. Porto Alegre: ArtMed, 2002.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Lea. Docência no Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2002.

POZO, Juan Ignacio. Aprendizes e Mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: ArtMed, 2002.

SCHÖN, Donald A. Formar Professores como Profissionais Reflexivos. In: NÓVOA, António (Org.). Aos professores e sua formação. Lisboa: D. Quixote, 1992. p. 80-92.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e formação profissional. Petropólis: Vozes, 2002.

WILLE, Suilise Berwanger. Aprender a Ensinar: olhando para o papel da pós-graduação. In: NOGUEIRA, Daniel Ramos et al. (Orgs.). Revolucionando a sala de aula 2. São Paulo: Atlas, 2020. p. 251-268.

ZABALZA, Miguel. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: ArtMed, 2004.

Published

2022-06-29

Issue

Section

Artigos