Education education teachers and coordinators training

an experience based on their educational needs

Authors

  • Marina Graziela Feldmann PUC-SP
  • Helga Porto Miranda Universidade do Estado da Bahia
  • Cenilza Pereira dos Santos Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Ana Lúcia Nunes Pereira Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i3p1243-1262

Keywords:

teacher training, child education, training needs

Abstract

The focus of this work is to present a reflection on the training of early childhood education professionals, based on their training needs. In a collaborative perspective, the training needs of these teachers were raised and, together with that, a training proposal was built that contemplated their desires, challenges and needs. reflective encounters and diaries. We base ourselves on the foundations of Gatti (2009), Ibiapina (2005, 2008), Imbernón (2005, 2016). It is considered that training was configured as a space for exchange, sharing of experiences, experiences, for building knowledge about childhood and early childhood education.

Author Biographies

Marina Graziela Feldmann, PUC-SP

Doutora em Educação: Currículo pela PUC-SP. Professora Titular do Departamento de Fundamentos da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Docente e Pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Currículo da PUC/SP. Líder do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Cotidiano Escolar (CNpq). São Paulo, SP, Brasil. 

Helga Porto Miranda, Universidade do Estado da Bahia

Professora assitente da Universidade do Estado da bahia, Campus IV - UNEB, Licenciada em Pedagogia /UCSAL, Mestre em Educação de Jovens e Adultos- MPEJA/UNEB, Doutoranda em Educação: Currículo pela PUC-SP

Cenilza Pereira dos Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana

Professora Adjunta da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Doutora em Educação FACED/UFBA. Mestre em Educação e Contemporaneidade Uneb -BA. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Pedagogia Universitária (NEPPU). 

Ana Lúcia Nunes Pereira, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Educação: Currículo pela PUC-SP.  Professora  Adjunta da   Universidade  do  Estado  da  Bahia  (Uneb) - DEDC  XV –Valença/BA. Membro do Grupo de Pesquisa Formação de Professores e Cotidiano Escolar (PUC-SP). Bolsista do CNPq. 

References

ANDRÉ, Marli Eliza A. Texto, Contexto e Significados: Algumas questões na análise de dados qualitativos. Cad. de Pesquisa, São Paulo, n. 45, p. 66-71, 1983. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15741983000200008. Acesso em: 16 jun. 2020.

ARROYO, Miguel Gonzáles. A Escola do Campo e a Pesquisa do Campo: metas. In: MOLINA, Mônica Castagna. Educação do campo e Pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do desenvolvimento Agrário, 2006. 35-54. Disponível em: https://br.librosintinta.in/educa%C3%A7%C3%A3o-do-campo-por-miguel-arroyo-pdf.html. Acesso em: 16 jun. 2020.

CAPELI, Renata; WALCKOFF, Simone; SZYMANSKI, Luciana. A prática do encontro reflexivo: diálogo e reflexão. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Brasil. In: III Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XVIII Jornadas de Investigación Séptimo Encuentro de Investigadores em Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, 2011.

CARNEIRO, Maria da Penha. Processo avaliativo na Educação Infantil. 2010. Monografia (Pós-graduação em Educação Infantil) - Escola Superior Aberta do Brasil, Vila Velha, 2010.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

DEWEY, John. Como pensamos como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. Trad. Haydée Camargo Campos. 4.ed. São Paulo: Nacional, 1979a. Atualidades pedagógicas; vol. 2. Disponível em: https://www.scienceopen.com/document?vid=264cc47b-0b77-4cbf-8d12-eff6d83ba756. Acesso em: 8 dez. 2020.

ESTRELA, Maria Teresa; MADUREIRA, Isabel; LEITE, Teresa. Processos de identificação de necessidades – uma reflexão. Revista de Educação, Lisboa, v. 8, n. 1, p. 29-47, 1999. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/330448640_PROCESSOS_DE_IDENTIFICACAO_DE_NECESSIDADES_UMA_REFLEXAO. Acesso em: 16 mar. 2020.

GALVÃO, Maely Amaro dos Santos. Educação rural na Amazônia: turmas multisseriadas na perspectiva da inclusão, no município de Manacapuru/AM. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2009.

GATTI, Bernardete A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Brasileira de Formação de Professores –RBFP, vol. 1, n. 1, p. 90-102, 2009. Disponível em: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/RIFP/article/view/347. Acesso em: 15 mar. 2020.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação e educação infantil: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação, 2012.

IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo; FERREIRA, Maria Salonilde. A pesquisa colaborativa na perspectiva sócio-histórica. Linguagens, Educação e Sociedade. Revista do programa de Pós-Graduação em Educação da UFPI, n. 12, p. 26-38, 2005. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/ri/bitstream/riufc/47305/1/2010_eve_slcaraujo.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.

IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa – investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília, Liber Livros, 2008.

IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2005.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do ensino e formação do professorado. São Paulo: Cortez, 2016.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MELLO, Roseli Rodrigues; BRAGA, Fabiana Marine; GABASSA, Vanessa. Comunidades de Aprendizagem: outra escola é possível. São Carlos: EdUFSCar, 2012.

PAULA, Jaqueline dos Santos. A construção do plano de formação a partir das necessidades formativas dos professores. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: Formação de Formadores) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.

RODRIGUES, Ângela. A análise de necessidades de formação como estratégia de promoção de uma prática reflexiva na formação contínua de professores. Universidade de Lisboa, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/242782076_A_analise_de_necessidades_de_formacao_como_estrategia_de_promocao_de_uma_pratica_reflexiva_na_formacao_continua_de_professores. Acesso em: 02 maio 2020.

ZEICHNER, K. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/277992738_Repensando_as_conexoes_entre_a_formacao_na_universidade_e_as_experiencias_de_campo_na_formacao_de_professores_em_faculdades_e_universidades. Acesso em: 18 maio 2021.

Published

2022-09-30

Issue

Section

Artigos