Education education teachers and coordinators training
an experience based on their educational needs
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i3p1243-1262Keywords:
teacher training, child education, training needsAbstract
The focus of this work is to present a reflection on the training of early childhood education professionals, based on their training needs. In a collaborative perspective, the training needs of these teachers were raised and, together with that, a training proposal was built that contemplated their desires, challenges and needs. reflective encounters and diaries. We base ourselves on the foundations of Gatti (2009), Ibiapina (2005, 2008), Imbernón (2005, 2016). It is considered that training was configured as a space for exchange, sharing of experiences, experiences, for building knowledge about childhood and early childhood education.
References
ANDRÉ, Marli Eliza A. Texto, Contexto e Significados: Algumas questões na análise de dados qualitativos. Cad. de Pesquisa, São Paulo, n. 45, p. 66-71, 1983. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15741983000200008. Acesso em: 16 jun. 2020.
ARROYO, Miguel Gonzáles. A Escola do Campo e a Pesquisa do Campo: metas. In: MOLINA, Mônica Castagna. Educação do campo e Pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do desenvolvimento Agrário, 2006. 35-54. Disponível em: https://br.librosintinta.in/educa%C3%A7%C3%A3o-do-campo-por-miguel-arroyo-pdf.html. Acesso em: 16 jun. 2020.
CAPELI, Renata; WALCKOFF, Simone; SZYMANSKI, Luciana. A prática do encontro reflexivo: diálogo e reflexão. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Brasil. In: III Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XVIII Jornadas de Investigación Séptimo Encuentro de Investigadores em Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, 2011.
CARNEIRO, Maria da Penha. Processo avaliativo na Educação Infantil. 2010. Monografia (Pós-graduação em Educação Infantil) - Escola Superior Aberta do Brasil, Vila Velha, 2010.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
DEWEY, John. Como pensamos como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. Trad. Haydée Camargo Campos. 4.ed. São Paulo: Nacional, 1979a. Atualidades pedagógicas; vol. 2. Disponível em: https://www.scienceopen.com/document?vid=264cc47b-0b77-4cbf-8d12-eff6d83ba756. Acesso em: 8 dez. 2020.
ESTRELA, Maria Teresa; MADUREIRA, Isabel; LEITE, Teresa. Processos de identificação de necessidades – uma reflexão. Revista de Educação, Lisboa, v. 8, n. 1, p. 29-47, 1999. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/330448640_PROCESSOS_DE_IDENTIFICACAO_DE_NECESSIDADES_UMA_REFLEXAO. Acesso em: 16 mar. 2020.
GALVÃO, Maely Amaro dos Santos. Educação rural na Amazônia: turmas multisseriadas na perspectiva da inclusão, no município de Manacapuru/AM. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2009.
GATTI, Bernardete A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Brasileira de Formação de Professores –RBFP, vol. 1, n. 1, p. 90-102, 2009. Disponível em: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/RIFP/article/view/347. Acesso em: 15 mar. 2020.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação e educação infantil: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação, 2012.
IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo; FERREIRA, Maria Salonilde. A pesquisa colaborativa na perspectiva sócio-histórica. Linguagens, Educação e Sociedade. Revista do programa de Pós-Graduação em Educação da UFPI, n. 12, p. 26-38, 2005. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/ri/bitstream/riufc/47305/1/2010_eve_slcaraujo.pdf. Acesso em: 20 jun. 2021.
IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa – investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília, Liber Livros, 2008.
IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2005.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do ensino e formação do professorado. São Paulo: Cortez, 2016.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MELLO, Roseli Rodrigues; BRAGA, Fabiana Marine; GABASSA, Vanessa. Comunidades de Aprendizagem: outra escola é possível. São Carlos: EdUFSCar, 2012.
PAULA, Jaqueline dos Santos. A construção do plano de formação a partir das necessidades formativas dos professores. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: Formação de Formadores) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
RODRIGUES, Ângela. A análise de necessidades de formação como estratégia de promoção de uma prática reflexiva na formação contínua de professores. Universidade de Lisboa, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/242782076_A_analise_de_necessidades_de_formacao_como_estrategia_de_promocao_de_uma_pratica_reflexiva_na_formacao_continua_de_professores. Acesso em: 02 maio 2020.
ZEICHNER, K. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 3, p. 479-504, set./dez. 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/277992738_Repensando_as_conexoes_entre_a_formacao_na_universidade_e_as_experiencias_de_campo_na_formacao_de_professores_em_faculdades_e_universidades. Acesso em: 18 maio 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.