Curriculum and interdisciplinarity in the Brazilian Amazon:

analysis of the curricular document of the state of Pará in the light of the Complexity Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e59446

Keywords:

Amazon, curriculum, complexity, Basic Education, interdisciplinarity

Abstract

This study aimed to carry out an analysis of the prescribed curriculum of the state of Pará, Brazil, configured by the Curricular Document of the State of Pará – High School level (know by the acronym DCEPA-EM).The clipping aimed to investigate how complexity is seen as a theoretical foundation in the DCEPA-EM proposal. It starts from an interdisciplinary conception, which presents itself as one of the guiding curricular principles of Basic Education in the state, linked to contextualization in the teaching-learning process. Thus, the article results from a document analysis postulated in Bardin’s content analysis technique and epistemologically anchored in Edgar Morin’s Theory of Complexity. The results point to a dissonance in the proposal, as it cannot encompass the multidimensionality of knowledge necessary for the contextualization of knowledge, distancing itself from a complex perspective of education.

Author Biographies

Suellen Ferreira Barbosa, Universidade Federal do Pará - UFPA

Mestra em Currículo e Gestão da Escola Básica pela Universidade Federal do Pará (UFPA).  Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do estado do Pará (IFPA), campus Itaituba.

Fabiana Sena da Silva, Universidade Federal do Pará - UFPA

 Mestra em Currículo e Gestão da Escola Básica pela Universidade Federal do Pará (UFPA) e Especialista em Educação da Secretaria de Estado de Educação do Pará (Seduc-PA).

Marcio Antonio Raiol dos Santos, Universidade Federal do Pará - UFPA

 Doutor em Educação. Professor Titular da Universidade Federal do Pará (UFPA). Docente do Núcleo de Estudos Transdisciplinares da Educação Básica (NEB UFPA) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica da UFPA. Líder do Grupo de Pesquisa em Práticas Pedagógicas para o Ensino na Educação Básica (GPRAPE).

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Published

2023-11-30

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Section

Artigos