Narrative crafts
conversations between curriculum and teacher training
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e59638Keywords:
teacher training; narrative research; curriculum creation; self-formation.Abstract
This text aims to present research carried out in the context of a university extension aimed at thinking about the ways in which teachers weave their own knowledge in/of the profession, creating curricula on a daily basis. It recognizes the inseparability of methodological-theoretical-political procedures and, for this, makes use of references from research in everyday life and from narrative research, thinking of these narratives as artisanal processes. The provisional considerations point out that teaching narratives, when documented and disseminated, in addition to providing opportunities for the self-education of those who experience them, can offer subsidies for teacher training and for the formulation of educational policies aimed at teacher training.
References
ALVES, Nilda. Contar o passado, analisar o presente e sonhar o futuro. In: ALVES, Nilda Guimarães; OLIVEIRA, Inês Barbosa de (Org.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 07-12.
ALVES, Nilda. Nós somos o que contamos: a narrativa de si como prática de formação. Salto para o futuro, Histórias de Vida e Formação de Professores, boletim n. 01, mar. 2007.
ALVES, Nilda; OLIVEIRA, Inês Barbosa de; GARCIA, Alexandra. Nilda Alves: praticantepensante de cotidianos. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
CERTEAU, Michel. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
GARCIA, Alexandra. O encontro nos processos formativos: questões para pensar a pesquisa e a formação docente com as escolas. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., Florianópolis, 2015. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 04 a 08 de outubro de 2015. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt13-4497.pdf. Acesso em: 18 out. 2022.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a Experiência e o Saber de Experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, jan./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format= pdf&lang=p. Acesso em: 18 out. 2022.
MILLS, CharlesWright. Sobre o artesanato intelectual e outros ensaios. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.
PAIS, José Machado. Vida cotidiana: enigmas e revelações. São Paulo: Cortez, 2003.
REIS, Graça Regina Franco da Silva. Por uma outra Epistemologia de Formação: conversas sobre um projeto de formação de professoras no município de Queimados. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
REIS, Graça Regina Franco da Silva; VILELA, Mariana Lima; MACIEL, Carla Mendes. Entre tradições e invenções. In: REIS, Graça Regina Franco da Silva; VILELA, Mariana Lima; MACIEL, Carla Mendes. Formação docente, pesquisa e extensão no CAp-UFRJ: entre tradições e invenções. Rio de Janeiro: FGV, 2014. p. 9-19.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. In: SANTOS, Boaventura de Sousa (Org.). Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as Ciências revisitado. São Paulo: Cortez, 2004. p. 777-821.
SOUZA, Elizeu Clementino; MIGNOT, Ana Cristina (Org.). Histórias de vida e formação de professores. Rio de Janeiro: Quartet; Faperj, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista e-Curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.