Narratives about the factors that influence curriculum decisions in the subject of biology

Authors

  • Diego Adaylano Monteiro Rodrigues Universidade Federal da Paraíba https://orcid.org/0000-0002-6058-9270
  • Claudia Christina Bravo e Sá Carneiro Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e59661

Keywords:

curriculum, biology curriculum, narratives

Abstract

The aim of this study is to understand the factors that promoted changes in curricular decisions and practices along the trajectory of Biology teachers at Liceu do Ceará, between 1992 and 2009. This is a qualitative research, which relates documental and oral sources and to use narrative interviews with retired biology teachers. The research was supported by Discursive Textual Analysis (DTA). The curricular decisions were constructed based on available teaching resources, as well as on the autonomy of the collective of this school, on the inspiration of formative experiences, on the search for professional valorization and on the tests to Higher Education. The official curricula were co-adjuncts, they only provided the bureaucratic construction of teaching plans and the discussion of new concepts in the school curriculum.

Author Biographies

Diego Adaylano Monteiro Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba

Doctor and Master by the Graduate Program in Brazilian Education (PPGEB) at the Federal University of Ceará (UFC). Degree in Biological Sciences (UFC). He is currently an adjunct professor at the Federal University of Paraíba (UFPB). Member of the Study and Research Group in Science Teaching (GEPENCI).

Claudia Christina Bravo e Sá Carneiro, Universidade Federal do Ceará

He holds a degree in Chemical Engineering from the Federal University of Ceará (1972), a degree in Chemistry from the Federal University of Ceará (1971), a Master's in Inorganic Chemistry from the Federal University of Ceará (1983) and a PhD in Education from the Federal University of Ceará (1998) . She is currently a collaborating professor at the State University of Ceará and permanent professor - PhD - post-doctoral at the Federal University of Ceará.

References

Apple, Michael W. Ideologia e currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 1982.

Apple, Michael. W. Educação e poder. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

Araújo, Ana Verica. Feira de ciências: contribuições para a alfabetização científica na educação básica. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) –Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.

Arroyo, Miguel González. Currículo: território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2013.

Borba, Rodrigo Cerqueira Nascimento; Andrade, Maria Carolina Pires; Selles, Sandra Escovedo. Ensino de Ciências e Biologia e o cenário de restauração conservadora no Brasil: inquietações e reflexões conservadoras no Brasil. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Maracanã, v. 5, p. 144-162, 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/44845/0. Acesso em: 12 dez. 2023.

Brasil. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. PNLD. Brasília: FNDE, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12391:pnld. Acesso em: 10 jun. 2020.

Cassab, Mariana. A emergência da disciplina Biologia Escolar (1961-1981): renovação e tradição. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2011.

Clandinin, Jean; Connelly, Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia: UFU, 2015.

Delory-Momberger, Christine. As histórias de vida: da invenção de si ao projeto de formação. Natal: UFRN; Porto Alegre: PUCR; Brasília, DF: Uneb, 2014.

Flick, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Bookman, 2009.

Gimeno Sacristán, José. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

Giroux, Henry. Teoria crítica e resistência em educação. Petrópolis: Vozes, 1983.

Goodson, Ivor Frederick. A construção social do currículo. Lisboa: Educa, 1997.

Goodson, Ivor Frederick. Currículo em mudança: estudos na construção social do currículo. Portugal: Porto, 2001.

Goodson, Ivor Frederick. Currículo, narrativa e futuro social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 35, p. 241-252, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/FgNMHdw8NpyrqLPpD4Sjmkq/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 dez. 2023.

Goodson, Ivor Frederick. A representação dos docentes: trazer de volta os professores. In: Goodson, Ivor. Conhecimento e vida profissional: estudos sobre educação e mudança. Porto: Porto, 2008. p. 49-66.

Goodson, Ivor Frederick. Currículo: teoria e história. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

Goodson, Ivor Frederick. As políticas de currículo e de escolarização: abordagens históricas. Petrópolis: Vozes, 2013a.

Goodson, Ivor Frederick. Dar voz ao professor: as histórias de vida dos professores e o seu desenvolvimento profissional. In: Nóvoa, Antonio (org.). Vida de professores. Porto: Porto, 2013b. p. 63-78.

Goodson, Ivor Frederick. Narrativas em educação: a vida e a voz dos professores. Porto: Porto, 2015.

Goodson, Ivor Frederick. A ascensão da narrativa de vida. In: Martins, R.; Tourinho, I.; Souza, E. C. (Orgs.). Pesquisa narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: UFSM, 2017. p. 25-47.

Goodson, Ivor Frederick. Currículo, narrativa pessoal e futuro social. Campinas: Unicamp, 2019.

Iglesias, Jaqueline Oliveira Veiga.; Petrucci-Rosa, Maria Inês. Tradições curriculares em “boxes” nos livros didáticos de Biologia. Ciências em Foco, Campinas, v. 9, n. 2, p. 32-41, 2016. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9696. Acesso em: 12 dez. 2023.

Jovchelovitch, Sandra; Bauer, Martin W. Entrevista narrativa. In: Bauer, M. W.; Gaskell, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 90-113.

Krasilchik, Myriam. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 85-93, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/spp/a/y6BkX9fCmQFDNnj5mtFgzyF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 dez. 2023.

Krasilchik, Muriam.; Marandino, Martha. Ensino de Ciências e cidadania. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2004.

Liceu do Ceará. Memorial: ata da reunião realizada em 17 de setembro de 1992. Fortaleza: Liceu, 1992a. p. 11.

Liceu do Ceará. Memorial: ata da reunião realizada em 9 de março de 1996. Fortaleza: Liceu, 1996. p. 23.

Liceu do Ceará. Memorial: ata da reunião realizada em 17 de agosto de 1997. Fortaleza: Liceu, 1997a. p. 34.

Liceu do Ceará. Memorial: ata da reunião realizada em 17 de setembro de 1998. Fortaleza: Liceu, 1998. p. 52.

Lopes, Alice Casimiro. Currículo de Ciências do Colégio de Aplicação da UFRJ (1969-1998): um estudo sócio-histórico. Teias, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 31-94, 2000. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/23850/16823. Acesso em: 12 dez. 2023.

Lopes, Alice Casimiro.; Macedo, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

Marandino, Martha.; Selles, Sandra Escovedo.; Ferreira, Marcia Serra. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo: Cortez, 2009.

Minayo, Maria Cecíla de Sousa. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 621-626, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/39YW8sMQhNzG5NmpGBtNMFf/. Acesso em: 12 dez. 2023.

Moraes, Roque; Galiazzi, Maria Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2016.

Mota, Maria Daniele Araujo. Laboratórios de Ciências/Biologia nas escolas públicas do estado do Ceará (1997-2017): realizações e desafios. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.

Pacheco, Jose. Currículo: teoria e práxis. Porto: Porto, 1996.

Rodrigues, Diego Adaylano Monteiro; Leite, Raquel Crossara Maia. Entre margens: a emergência de feiras de ciências sobre educação ambiental. Curitiba: CRV, 2019.

Rodrigues, Diego Adaylano Monteiro; Sá Carneiro, Claudia Christina Bravo. A produção acadêmica sobre história e currículo de Biologia no Ensino Médio (2005-2018). Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 12, n. 4, p. 1-24, 2021. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2947. Acesso em: 15 out. 2022.

Rodrigues, Diego Adaylano Monteiro; Sá Carneiro, Claudia Christina Bravo. A invenção das mudanças curriculares para a disciplina biologia em currículos estaduais (1992-2009): contextos, agentes e tensões. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 20, n. 3, 2022. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/54121. Acesso em: 14 out. 2022.

Rodrigues, Diego Adaylano Monteiro; Sá Carneiro, Claudia Christina Bravo. “Currículo De Biologia Como território De Disputas: Análise De currículos Estaduais Cearenses após Os Anos 1990”. Revista De Ensino De Biologia Da SBEnBio. v.16, 2023. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/982/343. Acesso em: 12 dez. 2023.

Selles, Sandra. Escovedo; Ferreira, Marcia Serra. Influências histórico-culturais nas representações sobre as estações do ano em livros didáticos de ciências. Ciência & Educação, Bauru, n. 10, v. 1, p. 101-110, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/nxtqkcdR98qmYGhJHBPJzyw/. Acesso em: 12 dez. 2023.

Silva, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

Vilela, Mariana Lima; Gomes, Maria Margarida; Cassab, Mariana; Azevedo, Maicon. Conhecimentos escolares de Biologia: investigando seleções e mediações didáticas de professores. In: Selles, S. E.; Cassab, M. (orgs.). Currículo, docência e cultura. Niterói: UFF, 2012. p. 99-118.

Published

2023-12-20

Issue

Section

Artigos