Life written on the invisible wings of teaching

memories, affections and formative experiences in the production of curricula

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e59664

Keywords:

teacher education; writings; everyday life in schools; curricular productions.

Abstract

The article epistemologically stands in defense of the field of research with everyday life and aims to deinvisibilize formative possibilities in curricular productions of multiple writings that intertwine in lives through narratives woven in conversations between teachers, in the public basic school experience. Both researches point to the power of meetings (GARCIA, 2015) as a place of production and point to clues in the expansion of meanings that circulate differently in two educational institutions in the state of Rio de Janeiro, showing the complexity involved in understanding the teaching profession. The use of narratives of experiences as a methodology mobilized memories and affections and expanded possibilities of meaning in the face of inequalities, in the political and authorial strengthening of teachers and in the recognition of the importance of curricular production in teachers' everyday lives in schools.

Author Biographies

Sabrina Mendonça Ferreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense

Sabrina Mendonça Ferreira - Doutora em Educação (ProPEd/UERJ). Licenciada em Pedagogia e mestra em Cognição e Linguagem pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF. Professora da área de Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Fluminense - IFFluminense, campus Campos Centro. Integrante do Grupo de Pesquisa Diálogos Escolas-Universidade: Processos Formativos, Currículos e Cotidianos e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais e Formação Docente do IFFluminense campus Campos Centro. Coordenadora do Projeto de Pesquisa: "Oficinas de Escritas Docendo com Licenciandas: possibilidades inventivas na formação docente compartilhada".

Tânia da Costa Gouvêa, Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro - SEEDUC/RJ

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense - UFF (2000). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação: Processos Formativos e Desigualdades Sociais da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ/FFP (2019). Atua como Professora Inspetora Escolar na SEEDUC/RJ e na Secretaria Municipal de Educação de Maricá, onde coordenou a equipe de Inspeção Escolar. Atuou como Orientadora Pedagógica na Prefeitura Municipal de Silva Jardim e como Conselheira do CME do município de Silva Jardim. Além disto, tem experiência na área de Educação com ênfase em docência no curso de Formação de Professores e no Ensino Fundamental de 1º ao 5º ano na rede estadual de ensino (SEEDUC). Pesquisadora dos grupos de pesquisa Cotidiano escolar e currículo (PROPEd/UERJ) e Diálogos escolas-universidade: processos formativos, currículos e cotidianos (PPGedu - UERJ/FFP). Área de interesse: Processos formativos, currículos e cotidiano. 

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Published

2023-03-30

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Dossiê ABdC: Narrativas, conversas e as múltiplas grafias de vida...