Vygotsky's thinking at ANPEd meetings (2004-2010)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e60324

Keywords:

Vygotsky, ANPEd, educational research, documentary research

Abstract

This article refers to a research that investigated the presence of Vygotsky in works published in ten ANPEd Working Groups (WG), from 2004 to 2010 - following the Maria Teresa Freitas’ study, which covered the meetings from 1998 to 2003. It’s about a documentary research that analyzed 1213 papers in two stages: 1. download and organization of the works, checking the author’s presence/absence; 2. works re-reading in which Vygotsky is mentioned/quoted, checking whether any of his assumptions/concepts were developed and the references adopted. The findings indicate: increased of Vygotsky presence at ANPEd meetings, from 1998 to 2010; author higher incidence in the WG Educational Psychology (20), Special Education (15) and Literacy, Reading and Writing (10); permanence of Social Formation of the Mind and Thought and Language books as the most adopted and; the most addressed assumptions/concepts were Social- cultural-historical, meaning and significance and those related to defectology.

Author Biographies

Rafael Fonseca de Castro, Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pelotas, Brasil (2014).
Professor Adjunto da Universidade Federal de Rondônia , Brasil.

Kétila Batista da Silva Teixeira, Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Rondônia (PPGE/UNIR). Professora Estatutária da rede municipal de Educação de Porto Velho (RO), atuando na Chefia da Educação Especial do Município de Porto Velho (RO).

References

Almeida, Sandro Henrique V.; Antunes, Mitsuko M. A teoria vigotskiana sobre memória: possíveis implicações para a educação. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 28., 2005, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2005. p. 1-18.

Arena, Daboberto B. O pai é o papá: a versão de o bebê baba em Portugal. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 31., 2008, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2008. p. 1-17.

Bakhtin, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1995.

Bakhtin, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

Becalli, Fernanda Z. As concepções de alfabetização e de leitura do Programa de Formação de Professores Alfabetizadores (PROFA). In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 32., 2009, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2009. p. 1-16.

Carneiro, Maria Sylvia Cardoso. O uso de métodos narrativos na pesquisa sobre a deficiência mental. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 29., 2006, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2006. p. 1-16.

Cruvinel, Fabiana R. Ler na escola: as vozes das crianças. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 33., 2010, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2010. p. 1-14.

Cruz, Maria Nazaré da. Desenvolvimento cognitivo em VYGOTSKY: “entre os ideais da Matemática e a harmonia da imaginação”. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 28., 2005, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2005. p. 1-15.

Bogdan, Robert; Biklen, Sari. Investigação qualitativa em educação – uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto, 1994.

Davydov, Vasili V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico. Havana: Editorial Progresso, 1988a.

Davydov, Vasili V. Problems of developmental teaching. The experience of theoretical and experimental psychological research. New York: Soviet Education, 1988b.

Duarte, Newton. Educação Escolar, Teoria do Cotidiano e a Escola de Vigotski. Campinas: Autores Associados, 1996.

Durán, Débora. Os impactos das tecnologias da comunicação e informação na Educação: uma perspectiva vygotskyana. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 28., 2005, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2005. p. 1-13.

Elkonin, Daniil. B. Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Ferreiro, Emilia; Teberosky, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

França, M. G. O trabalho do professor de educação especial nas complexas tramas políticas e sociais da inclusão escolar. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 33., 2010, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2010. p. 1-5.

Freitas, Maria Tereza A. O pensamento de Vygotsky nas reuniões da ANPEd (1998-2003). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 109-138, 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100007. Acesso em: 25 jul. 2018.

Freitas, Maria Tereza A. O pensamento de Vygotsky e Bakhtin no Brasil. Campinas: Papirus, 1994.

Gerken, Carlos Henrique S. Diálogos Vygotskianos: da Psicologia da Arte à construção do pensamento e da linguagem. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 33., 2010, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2010. p. 1-17.

Ilyenkov, Evald Vasilyevich. Lógica dialéctica. Ensayos sobre historia e teoría. 2. ed. La Habana: Editorial Ciencias Sociales, 1984.

Kozulin, Alex. O conceito de atividade na psicologia soviética: Vygotsky, seus discípulos, seus críticos. In: Daniels, Harry (org.) Uma introdução a Vygotsky. São Paulo: Edições Loyola, 2002. p. 111-137.

Leontiev, Alexis. Actividad, conciencia y personalidad. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1983.

Leontiev, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.

Lopes, Ana Elisabete. Ato fotográfico e processos de inclusão: análise dos resultados de uma pesquisa-intervenção. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 28., 2005, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2005. p. 1-17.

Luria, Alexander R. Fundamentos de neuropsicologia. Rio de Janeiro/São Paulo: LTC/Edusp, 1981.

Luria, Alexander R. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artmed, 1986.

Luria, Alexander R. Desenvolvimento cognitivo: seus fundamentos culturais e sociais. São Paulo: Ícone, 1990.

Luria, Alexander R. A construção da mente. São Paulo: Ícone, 1992.

Maffezol, Roberta Roncali; Góes, Maria Cecília Rafael de. Jovens e adultos com deficiência mental: seus dizeres sobre o cenário cotidiano de suas relações pessoais e atividades. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 27., 2004, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2004. p. 1-15.

Mahoney, Abigail A.; Almeida, Laurinda R.; Almeida, Sandro H. V. Produção de Vigotski (e grupo) e Wallon: comparação das dimensões epistemológica, metodológica e desenvolvimental. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 29., 2006, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2006. p. 1-16.

Mainardes, Jefferson; Pino, Angel. Publicações brasileiras na perspectiva vigotskiana. Educação & Sociedade, v. 21, n. 71, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000200012. Acesso em: 11 nov. 2017.

Piffer, Maristela G. O trabalho com textos na Educação Infantil. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 30., 2007, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2007. p. 1-16.

Prestes, Zoia R. 80 anos sem Lev Semionovitch Vigotski e a arqueologia de sua obra. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 3, p. 5-14, 2014. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1055. Acesso em: 28 maio. 2018.

Prestes, Zoia R.; Tunes, Elizabeth. A trajetória de obras de Vigotski: um longo percurso até os originais. Revista Estudos de Psicologia, Campinas, n. 29, v. 3, p. 327-340, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2012000300003. Acesso em: 11 out. 2018.

Selau, Bento; Castro, Rafael F. de. Cultural-Historical Approach: educational research in different contexts. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015.

Silva, Flávia G.; Davis, Claudia. Conceitos de Vigotski no Brasil: produção divulgada nos cadernos de pesquisa. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 123, p. 633-661, 2004. Disponível em: https://publicacoesfcc.emnuvens.com.br/cp/article/view/465. Acesso em: 27 dez. 2017.

Silva, Graziela L. R. Psicologia educacional e arte literária: interlocuções para a compreensão dos laços familiares e escolares na atualidade In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 29., 2006, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2006. p. 1-14.

Silveira, T. S.; Fischer, J. “Ela fica ali na sala de aula, os alunos fazem, ela ganha folha pra desenhar”: inclusão escolar de educandos cegos em artes visuais. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 32., 2009, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2009. p. 1-19.

Siqueira, Cinthia L. O. Alteração de leitura e escrita - o diálogo entre a clínica fonoaudiológica e a escola. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 27., 2004, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2004. p. 1-17.

Sopelsa, Cleide S. P. Aspectos constitutivos da mediação pedagógica para a apropriação da linguagem escrita. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 28., 2005, Caxambu. Anais… Caxambu: ANPEd, out. 2005. p. 1-21.

Tuleski, Silvana C. Para ler Vygotski: recuperando a historicidade perdida. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 23., 2000, Anais… Caxambu: ANPEd, set. 2000. p. 1-19.1 CD-ROM.

Van Der Veer, René; Valsiner, Jaan. The Vygotsky Reader. Oxford: Blackwell, 1994.

Vygotsky, Lev S. Obras Escogidas Tomo II (Pensamiento Y Lenguaje). Moscú: Editorial Pedagógica, 1982.

Vygotski, Lev S. Obras escogidas (Vol. 1). Madrid: Visor, 1991.

Vygotski, Lev S. Obras Escogidas III. Madri: Visor, 1995.

Vygotski, Lev S. Obras escogidas. v. 4. Madrid: Visor, 1996.

Vygotski, Lev S. Obras Escogidas: Fundamentos de defectología. Madrid: Visor, 1997.

Vigotski, Lev S. Formação Social da Mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015a.

Vigotski, Lev S. Pensamento e Linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015b.

Zaporózhets, Alexander. Estudio psicológico del desarrollo de la motricidad en el niño preescolar. In: Shuare, Marta (org.). La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS: Antología. Moscú: Progreso, 1987. p. 71-82.

Published

2023-12-20

Issue

Section

Artigos