Being and becoming a teacher in an induction context

relations between teaching, research and extension

Authors

  • Giseli Barreto da Cruz Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Letícia Oliveira Souza Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Ingrid Cristina Barbosa Fernandes Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Roberta Pereira de Paula Rodrigues Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e60977

Keywords:

teacher induction, beginner teacher, university extension, research-training

Abstract

The article brings to the discussion narratives of 16 beginning teachers who participated in a research-training with indications of professional induction. This study aimed to understand who these teachers are, the meanings about being and becoming a teacher in the scope of research-training and the relations between teaching, research and extension that went through this process. Methodologically, it is guided by narrative research as a (self)biographical activity, and theoretically relies on Cochran-Smith's (2012) ideas; Cruz and Lahtermaher (2022); Moita and Andrade (2009), among others. The narratives indicated meanings of encounters, searches and sharing made possible by research-training, as well as interconnections with social reality, the construction of knowledge and the relationship with the university in the indissociability between teaching, research and extension.

Author Biographies

Giseli Barreto da Cruz, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Licenciada em Pedagogia, Mestre e Doutora em Educação pela PUC-Rio. Professora da Faculdade de Educação da UFRJ vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Educação. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores (Geped).

Letícia Oliveira Souza, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestre e doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).  Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores (GEPED). Professora da Rede Municipal de Educação de Araaruama/RJ.

Ingrid Cristina Barbosa Fernandes, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Licenciada em Pedagogia e Mestre em Educação pela UFRJ. Doutoranda em Educação. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores (Geped). Professora da Rede Municipal de Educação de Maricá/RJ.

Roberta Pereira de Paula Rodrigues, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Pedagoga da Universidade Federal do Rio de Janeiro com atuação na Pró-Reitoria de Extensão. Mestre em Educação e doutoranda em Educação pela UFRJ. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Didática e Formação de Professores (Geped).

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Published

2024-05-31

Issue

Section

Artigos