The discipline of History of Education in the Pedagogy course at UEL (2005-2018)
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e61180Keywords:
history of education, school discipline, pedagogical projects, teacher training, universityAbstract
The objective of this article is to analyze the organization of the History of Education discipline in the Pedagogy course at the State University of Londrina (UEL) from 2005 to 2018. The study is based on research in history (Luca, 2021) and the history of school subjects (Chervel, 1990; Viñao Frago, 2008; Warde, 1998). As empirical sources, the pedagogical projects and teaching programs of the Pedagogy course at UEL, approved between 2005 and 2018, were examined, justifying the historical periodization as they had not yet been analyzed by the historiography of education. On the one hand, it was possible to observe a reduction in the discipline’s workload within the curricular organization; on the other hand, there was an increase in the amount of content to be taught. The discipline has advanced in the development of its syllabus and historiographical approaches, challenging both faculty and students to reflect on teaching with historicity.
References
ACOSTAS, Felicitas. Ensinar história da educação: reflexões em torno de uma proposta. História da Educação, Porto Alegre, v. 21, n. 52, p. 295-311, mai./ago., 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/68696. Acesso em: 31 mar. 2023.
BORGES, Bruno Gonçalves; Gatti Júnior, Décio. O ensino de história da educação na formação de professores no Brasil atual. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 10, n. 40, p. 24-48, dez., 2012. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rho.v10i40.8639804. Acesso em: 28 mar. 2023.
CAMPOS, Névio. Notas sobre o ensino de História da Educação no curso de Pedagogia da UEPG (1963-2012). História & Ensino, Londrina, v. 26, n.2, p. 401- 430, jul./dez., 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5433/2238-3018.2020v26n2p401. Acesso em: 01 abr. 2023.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de; GATTI JÚNIOR, Décio (org.). O ensino de história da educação. Vitória: EDUFES, 2011.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & educação, v. 2, n. 2, p. 177-229, 1990.
COSTA, Ana Luiza Jesus. “Porque vocês não sabem do lixo ocidental”. Ensino de História da Educação e a “questão do outro”. História & Ensino, Londrina, v. 25, n. 1, p. 305- 332, jan./jun., 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5433/2238-3018.2019v25n1p305. Acesso em: 31 mar. 2023.
FAVARO, Marta Regina Gimenez. Ensino de história da educação nas universidades estaduais do Paraná: institucionalização, saberes e agentes (1962-1998). 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
GATTI JÚNIOR, Décio. A história do ensino de história da educação no Brasil: aspectos teórico-metodológicos de uma pesquisa (1930-2000). História da Educação, Pelotas, v. 12, n. 26, p. 219-246, set./dez., 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/29219. Acesso em: 20 mar. 2023.
HILSDORF, Maria Lúcia Spedo. História da educação brasileira: leituras. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003.
LE GOFF, Jean Jacques. História e memória. Campinas: Unicamp, 2003.
LUCA, Tania Regina de. Práticas de pesquisa em história. São Paulo: Contexto, 2021.
MONARCHA, Carlos. História da educação brasileira (esboço da formação do campo). In: NASCIMENTO, Maria Isabel Moura; SANDANO, Wilson; LOMBARDI, José Claudinei; SAVIANI, Dermeval (orgs.). Instituições escolares no Brasil: conceito e reconstrução histórica. Campinas: Autores Associados, 2007, p. 125-150.
NUNES, Clarice. A disciplina história da educação na formação de professores: desafios contemporâneos. História da Educação, Pelotas, n. 19, p. 173-180, jan./jun., 2006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/29411. Acesso em: 31 mar. 2023.
QUEIROZ, Zuleide Fernandes de. Ensinando história da educação, formando professores-pesquisadores: o ensino da história da educação no curso de pedagogia da Universidade Regional do Cariri. In: Carvalho, Marta Maria Chagas de; Gatti Júnior, Décio (org.). O ensino de história da educação. Vitória: EDUFES, 2011. p. 389-405.
RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal. História da educação escolar no Brasil: notas para uma reflexão. Paidéia, Ribeirão Preto, n. 4, p. 15-30, fev./jul., 1993. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/DDbsxvBrtzm66hjvnLDdfDb/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 2 abr. 2023.
RODRIGUES, José Roberto. O ensino de história da educação: um olhar reflexivo a partir da análise de planos e programas curriculares. In: Carvalho, Marta Maria Chagas de; Gatti Júnior, Décio (org.). O ensino de história da educação. Vitória: EDUFES, 2011. p. 145-174.
SAVIANI, Dermeval. A pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas: Autores Associados, 2008.
STEPHANOU, Maria. O ensino de história da educação na história da Faculdade de Educação da UFRGS: primeiras aproximações. História da Educação, Pelotas, v. 10, n. 19, p. 293-300, jan./jun., 2006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/29419. Acesso em: 02 abr. 2023.
TAMBARA, Elomar. História da educação no curso de pedagogia da Universidade Federal de Pelotas. História da Educação, Pelotas, v. 10, n. 19, p. 301-310, jan./jun., 2006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/29421. Acesso em: 2 abr. 2023.
UEL. Universidade Estadual de Londrina. Projeto Pedagógico do curso de Pedagogia. Londrina, 2005.
UEL. Universidade Estadual de Londrina. Projeto Pedagógico do curso de Pedagogia. Londrina, 2006.
UEL. Universidade Estadual de Londrina. Projeto Pedagógico do curso de Pedagogia. Londrina, 2009.
UEL. Universidade Estadual de Londrina. Projeto Pedagógico do curso de Pedagogia. Londrina, 2018.
UEL. Universidade Estadual de Londrina. Programa de Atividade Acadêmica - 1EDU036 História da Educação e Produção da Escola Moderna. 2022a.
UEL. Universidade Estadual de Londrina. Programa de Atividade Acadêmica - 1EDU055 História da Educação Brasileira da Colônia ao Império. 2022b.
UEL. Universidade Estadual de Londrina. Programa de Atividade Acadêmica - 1EDU064 História da Educação Brasileira da Segunda Metade do Século XIX ao final da 1ª República. 2022c.
UEL. Universidade Estadual de Londrina. Programa de Atividade Acadêmica - 1EDU066 História da Educação Brasileira da Era Vargas à Contemporaneidade. 2022d.
VILLELA, Heloisa de Oliveira Santos. A primeira escola normal do Brasil: concepções sobre a institucionalização da formação docente no século XIX. In: Araujo, José Carlos Souza; Freitas, Anamaria Gonçalves Bueno de; Lopes, Antônio de Pádua Carvalho. As escolas normais no Brasil: do Império à República. Campinas: Alínea, 2008, p. 29.46.
VIÑAO FRAGO, Antonio. História das disciplinas escolares. Revista Brasileira de História da Educação, n. 18, p.174-216, set./dez., 2008. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40818. Acesso em: 2 abr. 2023.
WARDE, Mirian Jorge. Questões teóricas e de método: a história da educação nos marcos de uma história das disciplinas. In: Saviani, Dermeval; Lombardi, José Claudinei; Sanfelice, José Luiz (org.). História e história da educação: o debate teórico metodológico atual. Campinas: Autores Associados, 1998. p. 88-99.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






