The Regional and International Contexts and History Teaching in the Amazon Mediated by Socio-digital Networks
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e61534Keywords:
teacher training; history teaching; social-digital networks; curriculum; digital culture.Abstract
Society and the curriculum, teacher and student, are hybridized as structuring pairs in defining the aims of the educational process and the use of DICT in the classroom. The relevance of such hybrid work lies in commencing their training programs by analyzing the territorial and social context in which students' lives unfold. The goal was to construct an experience that would underpin the creation of designs for technological solutions applicable in the classroom and to support students' professional training in DICT usage, grounded in an analysis of social issues. Thirty-eight students participated in the 'Education, Media, and Digital Technologies' course within IFPA's undergraduate History program. The findings revealed that the students possessed a precise perception of local challenges and were proficient in the coherent integration of DICT within the learning process and consistent pedagogical practices.
References
Folha De São Paulo. Planeta em transe: painel do clima da onu diz que prazo para agir contra o aquecimento é curto. Folha de São Paulo, São Paulo, 21 março, Caderno B, Ambiente, 2023.
Almeida, Fernando José de; Silva, Maria da Graça Moreira da; Soster, Tatiana. “Plataformas, algoritmos e descidadania: o currículo escolar como antídoto”. In: CGI.br/Cetic.br. TIC EDUCAÇÃO: pesquisa sobre o uso das TIC nas escolas brasileiras. São Paulo: CGI/Cetic.br, 2022. p. 109-117. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/20221121124124/tic_educacao_2021_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 9 mar. 2023.
Alonso, Kátia Morosov. Cultura digital e formação: entre um devir e realidades pungentes. In: Cerny, Roseli Zen et al. (Orgs.). Formação de Educadores na Cultura Digital. Florianópolis: UFSC/CED/NUP, 2017. p. 23-39. Disponível em: http://nup.ced.ufsc.br/e-books. Acesso em: 09 mar. 2023.
Barbosa, Gustavo Henrique. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em História. Instituto Federal do Pará, Belém, 2019.
Belei, Renata Aparecida; Gimeniz-Paschoal, Sandra Regina; Nascimento Edinalva Neves; Matsumoto, Patricia Helena Vivian Ribeiro. O uso de entrevista, observação e videogravação em pesquisa qualitativa. Cadernos de Educação, v. 30, n. 1, p.187-199, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/1770. Acesso em: 09 mar. 2023.
CGI.br/Cetic.br. TIC EDUCAÇÃO: pesquisa sobre o uso das TIC nas escolas brasileiras. São Paulo: Cgi/Cetic.br, 2022. Disponível em: https://www.nic.br/media/docs/publicacoes/2/20221121124124/tic_educacao_2021_livro_eletronico.pdf. Acesso em: 23 mar. 2023.
Costa, Andrea Lilian Marques da; Almeida, Fernando José de; Kato, Olivia Missae. Variáveis que afetam a implantação da cultura digital na educação na Amazônia Brasileira. Revista COCAR, v. 18, n. 36, p. 1-17, 2023. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/download/6139/2758. Acesso em: 28 mar. 2023.
Cetic Brasil. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação (Cetic.br). TIC Kids Online Brasil 2021: 78% das crianças e adolescentes conectados usam redes sociais. Disponível em: https://cetic.br/pt/noticia/tic-kids-online-brasil-2021-78-das-criancas-e-adolescentes-conectados-usam-redes-sociais/. Acesso em: 14 mar. 2023.
Cunha, Maria Isabel da. Inovações pedagógicas: o desafio da reconfiguração de saberes na docência universitária. Cadernos de Pedagogia Universitária, São Paulo, v. 6, set. 2008.
Danna, Maria Fernandes; Matos, Maria Amélia. Aprendendo a observar. São Paulo: Edicon, 2006.
Le Boterf, Guy. Pesquisa participante: propostas e reflexões metodológicas. In: Brandão, Carlos R. (Org.). Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1984. p. 51-81.
Marcial, Elaine Cabral (Org.). Megatendências mundiais 2030: o que entidades e personalidades internacionais pensam sobre o futuro do mundo? contribuição para um debate de longo prazo para o Brasil. Brasília: Ipea, 2015.
Unesco. Organisation des Nations Unies pour l’education, la science et la culture. L’éducation aux médias: actes, synthèse et recommendations do Encontro Internacional de Paris. Paris: Unesco, 2007.
Sadin, Éric. Silicolonisation du Monde: l’irrésistible expansion du libéralisme numérique. Paris: Édition L’Échappée, 2016.
Santaella, Lucia. Humanos hiper-híbridos: linguagens e cultura na segunda era da internet / Lucia Santaella. São Paulo: Paulus, 2021.
Vieira Pinto, Álvaro. O conceito de Tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto/PUC-RJ, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista e-curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.