The Regional and International Contexts and History Teaching in the Amazon Mediated by Socio-digital Networks

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e61534

Keywords:

teacher training; history teaching; social-digital networks; curriculum; digital culture.

Abstract

Society and the curriculum, teacher and student, are hybridized as structuring pairs in defining the aims of the educational process and the use of DICT in the classroom. The relevance of such hybrid work lies in commencing their training programs by analyzing the territorial and social context in which students' lives unfold. The goal was to construct an experience that would underpin the creation of designs for technological solutions applicable in the classroom and to support students' professional training in DICT usage, grounded in an analysis of social issues. Thirty-eight students participated in the 'Education, Media, and Digital Technologies' course within IFPA's undergraduate History program. The findings revealed that the students possessed a precise perception of local challenges and were proficient in the coherent integration of DICT within the learning process and consistent pedagogical practices.

 

Author Biographies

Andrea Lilian Marques da Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Tecnóloga em Processamento de Dados/CESUPA. Especialista em Análise de Sistemas/UFPA, Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Teoria e Pesquisa do Comportamento/UFPA, doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo/PUC-SP, eixo Nova Tecnologias em Educação. Profa. Dra. titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará, Campus Belém. Atua na área de Informática Aplicada à Educação, Metódos de ensino/aprendizagem em Algoritmos e Esturutra de Dados.

Fernando José de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

Filósofo e pedagogo, com doutorado e pós-doutorado em Tecnologias na Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP) e pelo CNRS/CNPQ na França. Foi secretário de Educação da Cidade de São Paulo, Vice-presidente da tv Cultura e Diretor Nacional do SESC na área de Cultura e Educação. Professor Pesquisador do Pós graduação em Currículo da PUC e consultor da UNESCO

Breno Rodrigo de Oliveira Alencar, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará

Doutor em Sociologia e Antropologia pela Universidade Federal do Pará (UFPA/PA). Professor EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA/Campus Belém)

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Published

2023-09-30

Issue

Section

Dossiê Temático: “Currículo e tecnologias: redes, territórios e diversidades”