Online Education in Researcher Formation in the Stricto Sensu PostGraduate

an experience with the production of video-research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e61543

Keywords:

online education, interactive didactic design, (cyber)research-formation, portfolio, video-research

Abstract

In this article, resulting from research conducted within the scope of a discipline in the course in Education from the Postgraduate Program at the Federal Rural University of Rio de Janeiro, we aimed to discuss the significance of Online Education in the researchers’ formation in postgraduate programs, grounded in the principles of Cyberresearch-Formation. This study revealed that the architecture of didactic design, combined with portfolio and video-research tools, along with curriculum activities, fostered the engagement, authorization, and autonomy of the students. However, some students encountered challenges in video-research production and time management for participation and engagement in asynchronous and synchronous activities. Therefore, the formation of researchers was achieved, by recognizing the importance of curriculum activities aligning with the assumptions of cyberresearch-formation.

Author Biographies

Tatiana Stofella Sodré Rossini, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Mestre em Educação pela Universidade Estácio de Sá. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura (GPDOC) da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

Edméa Oliveira dos Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professora Titular-Livre da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Bolsista PQ do CNPQ. Cientista do Nosso Estado pela FAPERJ. Atua no Instituto de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDUC) . Foi professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), atuando na Graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PROPED/UERJ). Editora-chefe da Revista Docência e Cibercultura (Proped/UERJ), link: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc. Líder do GPDOC - Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura. Membro do Observatório FORMACCE, Membro do Laboratório de Imagem da UERJ. Membro do Conselho Científico da Anped. Foi Coordenadora do GT 16 - "Educação e Comunicação" da ANPED - Associação Brasileira de Pesquisa em Educação> (2017-2021). Foi vice-presidente da ABCIBER - Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura (2017-2019), onde atua como Membro do CCD - Conselho Científico Diretor. Professora da disciplina Informática na Educação no curso de Pedagogia a Distância UERJ/CEDERJ. Pedagoga pela UCSAL, mestre e doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia -UFBA. Pós-doutora em e-learning e EAD pela Universidade Aberta de Portugal - UAB-PT, onde colabora esporadicamente no MPEL - Mestrado em Pedagogia do e-Learning . Atua na formação inicial e continuada de professores e pesquisadores. Áreas de atuação: "Educação e Cibercultura, Pesquisa e Práticas Pedagógicas, Formação de Professores, Didática, Currículos: teorias, práticas e políticas, Informática na Educação, Educação Online , EAD.

Maristela Midlej Silva de Araujo Veloso, Universidade Federal do Sul da Bahia

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia
Professora Adjunta da Licenciatura Interdisciplinar em Linguagens e suas tecnologias na Universidade Federal do Sul da Bahia

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Published

2023-09-30

Issue

Section

Dossiê Temático: “Currículo e tecnologias: redes, territórios e diversidades”