Using Information and Communication Technologies (ICTs) in Environmental Education for Students of Professional and Technological Education in Rondônia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e61590

Keywords:

curriculum; environmental education; information and communication technologies; high school; professional education.

Abstract

The research consisted of analyzing students' perceptions of the interdisciplinary approach to Environmental Education (EE) in the curriculum, using Information and Communication Technologies (ICTs) in the Integrated High School of the Federal Institute of Rondônia (Ifro), during the Covid-19 pandemic. The research used a qualitative approach with a methodological focus on action research, and for analysis, it relied on the method of interpretation of meaning. The intervention involved 22 students from the integrated technical courses at Ifro who responded to an online form and participated in dialogical/reflective meetings held using ICTs in specific courses. It was found that EE in the curriculum of the technical courses at Ifro permeates transversality, and the use of ICTs in the educational process facilitated the development of teaching and learning in the face of the Covid-19 pandemic.

Author Biographies

Elaine Márcia Souza Rosa, Universidade Federal de Rondônia - Unir

Mestra em Educação Escolar pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar Mestrado e Doutorado Profisisonal da Universidade Federal de Rondônia. Integrante do Grupo de Pesquisa em Educação, Filosofia e Tecnologia GET/IFRO - Núcleo de Estudos sobre Gênero, Linguagens e Literatura. Assistente de Aluno, Coordenadora do Núcleo de Atendimento às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas (NAPNE) do Instituto Federal de Educação de Rondônia.

Elizângela de Souza Bernaldino, Universidade Federal de Rondônia - Unir

Doutora em Educação Escolar pela Universidade Federal de Rondônia. Mestra em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente. Pesquisadora do Grupo de Estudos do Desenvolvimento e da Cultura Corporal e integrante do Grupo EDUCA - Grupo de pesquisa multidisciplinar em Educação e Infância pela Universidade Federal de Rondônia. Professora da Educação Básica na rede pública da Secretaria de Estado de Educação de Rondônia.

Clarides Henrich de Barba, Universidade Federal de Rondônia - Unir

Doutor em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professor titular da Universidade Federal de Rondônia. Docente do Programa de Pós- Graduação em Educação Escolar Mestrado Doutorado Profissional pela Universidade Federal de Rondônia. Pesquisador em Educação Ambiental. Líder do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação Ambiental no contexto amazônico na Universidade Federal de Rondônia.

Berenice Perpétua Simão, Universidade Federal de Rondônia - Unir

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar Mestrado e Doutorado Profissional da Universidade Federal de Rondônia. Mestra em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente. Membro dos Grupos de Pesquisas GPERS - Grupo de Pesquisa em Energia Renovável Sustentável (UNIR) e Amazon Dams Network (UF/EUA). Professora da Educação Básica na rede pública da Secretaria de Estado da Educação.

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Published

2023-09-30

Issue

Section

Dossiê Temático: “Currículo e tecnologias: redes, territórios e diversidades”