Black women in EJA

intersectional markers of human rights violation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e61698

Keywords:

black women, EJA, education, humans rights, intersectionality

Abstract

This article analyzes the intersectional markers of black women who are students in Youth and Adult Education (EJA), perceiving ethnic-racial, gender and class indicators that configure violation of human rights. This is a bibliographic and documentary section of the research process for a master's degree in Education. The main references are authors who research Youth and Adult Education (Arroyo, 2017), Intersectionality (Collins; Bilge 2020; Gonzalez, 2020), black women (Vaz; Ramos, 2021; Carneiro, 2023), educating in human rights (Candau; Sacavino, 2013; Silva, 2022). The study revealed that most black female EJA students are in a vulnerable situation, with their rights being doubly violated, considering that this modality occupies a peripheral place in the school, reproducing institutional exclusion.

 

Author Biographies

Maria Naira de Carvalho, Universidade Federal do Piauí

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Piauí, graduada em Língua Espanhola pela Universidade Estadual do Piauí e Professora efetiva da Educação Básica da rede estadual do Maranhão.

Maria do Socorro Borges da Silva, Universidade Federal do Piauí

Doutora e mestra em Educação, especialista em História Política Contemporânea e licenciada em História. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação - (PPGED) e do Departamento de Fundamentos da Educação (DEFE/CCE) da Universidade Federal do Piauí (UFPI). 

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Published

2024-12-23

Issue

Section

Artigos