Contributions of the sociocultural calendar to the human and professional formation of students and teachers in the countryside

Authors

  • Raimunda Alves Melo Universidade Federal do Piauí (UFPI)
  • Jerônimo Pereira Gomes Universidade Federal do Piauí (UFPI)
  • Antonia Dalva França-Carvalho Universidade Federal do Piauí (UFPI)
  • Ernandes Soares Araujo Universidade Federal do Piauí (UFPI)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e64365

Keywords:

school curriculum, pedagogical action research, cultural knowledge, school knowledge

Abstract

This work aimed to understand whether the adoption of a Sociocultural Calendar can favor the relationship between school knowledge and the cultural knowledge of the community. The problem of the study was defined: how can a Sociocultural Calendar favor the relationship between school knowledge and the cultural knowledge of the community? Pedagogical action research was developed, in which observation and questionnaire were used to produce data. The interlocutors were 14 educators from the school. The study is based on Arroyo (2013), Franco (2015), Freire (2014), Goitía (2012) and Giroux (1997), among others. The results indicate that the Sociocultural Calendar is a tool that offers means for the development of educational practices that articulate the cultural knowledge of the communities with school knowledge, but to advance it is necessary to ensure participatory planning and continuing education of teachers.

Author Biographies

Raimunda Alves Melo, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Professora Pesquisadora da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Bolsista CAPES/BRASIL do Programa de Desenvolvimento da Pós-Graduação (PDPG) - Pós-Doutorado Estratégico da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Professora do Curso de Licenciatura em Educação do Campo da UFPI, em Teresina.

Jerônimo Pereira Gomes, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Especialista em Educação do Campo. Graduado em Licenciatura em Educação do Campo pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Professor da Rede Municipal de Educação de Miguel Alves.

Antonia Dalva França-Carvalho, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Professora Pesquisadora do Programa de Pós-graduação em educação da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

Ernandes Soares Araujo, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Mestre em Gestão Pública pelo Programa de Pós-graduação em Gestão Pública da Universidade Federal do Piauí (UFPI)  Professor da Rede Estadual de Educação do Piauí. Coordenador do Polo da Uninta EaD de Castelo do Piauí.

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Published

2025-10-17

How to Cite

Melo, R. A., Gomes, J. P., França-Carvalho, A. D., & Araujo, E. S. (2025). Contributions of the sociocultural calendar to the human and professional formation of students and teachers in the countryside. Revista E-Curriculum, 23, e64365. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e64365