Autonomy and Democratic Management in Education
an analysis inspired by A Bug’s Life
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e64983Keywords:
autonomy, culture, identity, school management, democracyAbstract
This article analyzes the interrelation among autonomy, culture, identity, and democratic management in Brazilian education. It is grounded in the work "Autonomy of the School: Principles and Proposals" by Gadotti and Romão (1997), supported by a bibliographic review that includes authors such as Freire (1968; 1996), Paro (1997), Silva (1999), Arroyo (2011), and Malanchen (2022). The analogy with "A Bug's Life" enriches the understanding, revealing challenges in the pursuit of liberation from oppressive patterns. The identified problem was the need to rethink the Brazilian educational context to foster critical and autonomous citizens. The results highlighted the interconnectedness of autonomy, identity, and democratic management, emphasizing diversity in the curriculum and the importance of transformative education, shaping autonomous and critical citizens to build a more just society.
References
ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2013.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, [1996]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm . Acesso em: 20 nov. 2023.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Brasília: Presidência da República, [1988]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm . Acesso em: 20 nov. 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José Eustáquio (orgs.). Autonomia da Escola: Princípios e Propostas. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire, 1997.
MALANCHEN, Júlia. Cultura, Conhecimento e Currículo: Contribuições da pedagogia histórico crítica. Campinas: Autores Associados, 2022.
PARO, Vitor Henrique. Gestão Democrática da Escola Pública. São Paulo: Ática, 1997.
PARO, Vitor Henrique. O Capital para educadores ou aprender e ensinar com gosto a teoria científica do valor. São Paulo: Expressão Popular, 2022.
SARTRE, Jean Paul. O Existencialismo é Humanismo. Paris: Éditions Nagel, 1946.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documento de Identidade: Uma Introdução às Teorias do Currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
VIDA de Inseto. Direção de John Lasseter e Andrew Stanton. Burbank: Walt Disney Pictures, 1998. 1 DVD (95 min.).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






