Autonomy and Democratic Management in Education

an analysis inspired by A Bug’s Life

Authors

  • Luciana de Oliveira Neto Prefeitura de Montes Claros
  • Francely Aparecida dos Santos Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e64983

Keywords:

autonomy, culture, identity, school management, democracy

Abstract

This article analyzes the interrelation among autonomy, culture, identity, and democratic management in Brazilian education. It is grounded in the work "Autonomy of the School: Principles and Proposals" by Gadotti and Romão (1997), supported by a bibliographic review that includes authors such as Freire (1968; 1996), Paro (1997), Silva (1999), Arroyo (2011), and Malanchen (2022). The analogy with "A Bug's Life" enriches the understanding, revealing challenges in the pursuit of liberation from oppressive patterns. The identified problem was the need to rethink the Brazilian educational context to foster critical and autonomous citizens. The results highlighted the interconnectedness of autonomy, identity, and democratic management, emphasizing diversity in the curriculum and the importance of transformative education, shaping autonomous and critical citizens to build a more just society.

Author Biographies

Luciana de Oliveira Neto, Prefeitura de Montes Claros

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Analista Educacional na Prefeitura de Montes Claros.

Francely Aparecida dos Santos, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Ph.D. in Education: Teacher Training from the Methodist University of Piracicaba - UNIMEP-SP (2012) and holder of a master's degree in Education: Teacher Training from the University of Uberaba - UNIUBE (2003). The undergraduate degree in full teaching in Pedagogy (1999) was completed at the State University of Montes Claros/MG - UNIMONTES, while in Mathematics (2000), it was obtained from the Pontifical Catholic University of Minas Gerais - PUC-MG. Specializations in Psychopedagogy and in Theory and Practice in Educational Supervision were pursued at the State University of Montes Claros - UNIMONTES. She is a permanent faculty member as a tenured lecturer at the State University of Montes Claros / MG - UNIMONTES, dedicating herself to studies in the field of Systemic Pedagogy.

References

ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2013.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, [1996]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm . Acesso em: 20 nov. 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Brasília: Presidência da República, [1988]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm . Acesso em: 20 nov. 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1968.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José Eustáquio (orgs.). Autonomia da Escola: Princípios e Propostas. São Paulo: Cortez/Instituto Paulo Freire, 1997.

MALANCHEN, Júlia. Cultura, Conhecimento e Currículo: Contribuições da pedagogia histórico crítica. Campinas: Autores Associados, 2022.

PARO, Vitor Henrique. Gestão Democrática da Escola Pública. São Paulo: Ática, 1997.

PARO, Vitor Henrique. O Capital para educadores ou aprender e ensinar com gosto a teoria científica do valor. São Paulo: Expressão Popular, 2022.

SARTRE, Jean Paul. O Existencialismo é Humanismo. Paris: Éditions Nagel, 1946.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documento de Identidade: Uma Introdução às Teorias do Currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

VIDA de Inseto. Direção de John Lasseter e Andrew Stanton. Burbank: Walt Disney Pictures, 1998. 1 DVD (95 min.).

Published

2025-10-17

How to Cite

Oliveira Neto, L. de, & Santos, F. A. dos. (2025). Autonomy and Democratic Management in Education: an analysis inspired by A Bug’s Life . Revista E-Curriculum, 23, e64983. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e64983