BNC-Training and BNCC

how do normative documents influence initial teacher training?

Authors

  • Andreia Cruz Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ
  • Aline Moura Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ
  • Jade Barbosa Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e65586

Keywords:

BNCC, BNC- Training, teacher training

Abstract

Considering the importance of thinking critically about the construction of confrontations against neoliberal control in the field of teacher training, this article aims to analyze the National Common Curriculum Base (BNCC), concomitantly with the National Common Base for the Initial Training of Basic Education Teachers (BNC-Training), in order to understand how these normative documents influence teaching practice. Methodologically, this is a bibliographical and documentary study aimed at presenting a theoretical-conceptual debate on how the BNCC and BNC- Training influence initial teacher training. We conclude that, in the neoliberal context, the role of the teacher has been re-signified. This re-signification interferes with the teacher's training process, which means a regression in the teacher's social and training role, as well as a reduction in teacher autonomy.

Author Biographies

Andreia Cruz, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Professora Adjunta do Departamento de Educação e Sociedade do Instituto Multidisciplinar da Universidade Rural do Rio de Janeiro.  Integra  o  quadro  docente  do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares. É vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino Superior e Pesquisa em Educação. Pesquisadora associada ao Coletivo de Estudos em Marxismo e Educação. 

Aline Moura , Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professora Adjunta do Departamento de Educação e Sociedade do Instituto Multidisciplinar da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Integra o quadro docente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares. É líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino Superior e Pesquisa em Educação e pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em Epistemologia e Metodologia das Ciências

Jade Barbosa, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Pedagoga, Graduada pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino Superior e Pesquisa em Educação - ESPE/ UFRRJ.

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Published

2024-06-28

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Edição Temática ABdC 2024: A BNC-Formação no cenário de reabertura do debate ...