Production of meanings in the BNCC and BNC-Formação

attempts at control via competencies

Authors

  • Marize Peixoto da Silva Figueiredo Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Cíntia Aparecida Oliveira de Medeiros Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Andressa Aguiar de Souza Resende Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e65717

Keywords:

BNC-Formation, BNCC, curricular policies, competencies, Political Theory of Discourse

Abstract

The article focuses on the discourse that constitutes the basic education curriculum as a reference for the Common National Base for Initial Teacher Training (BNC-Formação) and the meanings that this articulation addresses to teachers and teaching. The analysis is guided by the post-structural perspective of curriculum and the appropriations of the Political Theory of Discourse by this field, with the intention of problematizing the discursive effects of the centrality of the essential learning of basic education students in the teacher training policy: the homology of processes and the professional competences of the teacher to achieve the adequate performance to make learning happen. The (impossible) desire for total control of contextual curricular production is highlighted, arguing that in the name of equality and equity in education, curricular centralization ends up producing the exclusion of difference.

Author Biographies

Marize Peixoto da Silva Figueiredo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Professora Adjunta da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Docente do Programa de Pós Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias. Vice-líder do grupo de pesquisa Conhecimento, Currículo e Avaliação (CONCAVA) da UERJ/FEBF e pesquisadora do grupo de pesquisa Políticas de Currículo e Cultura da UERJ/EDU. É associada à Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e à Associação Brasileira de Currículo (ABdC). Integra a Rede Latino-Americana de Estudos Curriculares (CurriculoLatinoAmerica).

Cíntia Aparecida Oliveira de Medeiros, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

 

Andressa Aguiar de Souza Resende, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação Cultura e Comunicação em Periferias da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Professora do Ensino Fundamental da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro e da Secretaria Municipal de Educação de Duque de Caxias.

 

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2024-06-28

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Edição Temática ABdC 2024: A BNC-Formação no cenário de reabertura do debate ...