Imperialism and curricular reforms

an analysis of Resolution CNE/CP nº 2/2019 (‘BNC-Formação’) and resistance against its implementation at Unir

Authors

  • Marilsa Miranda de Souza Universidade Federal de Rondônia (Unir)
  • Heitor Graton Roman Universidade Federal de Rondônia (Unir)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e65744

Keywords:

Resolution 02/2019/CNE/MEC, curriculum reform, skills pedagogy, resistance

Abstract

This article aims to present an analysis of Resolution CNE/CP no. 2/2019 (Brazilian National Curriculum for Teacher Education, BNC-Formação – acronym in Portuguese) and the struggle for its repeal at the Federal University of Rondônia (UNIR). This Resolution is understood as a measure of centralization and flexibilization of the curriculum for teaching degree programs, proposed by the corporate movement based on guidelines from the multilateral bodies of imperialism (Freitas, 2018; Leher, 1999). The study used the historical-dialectical materialism method, through which the epistemological foundations of this Resolution were examined, along with a documentary analysis in UNIR's deliberative bodies and the actions of the faculty movement. The Resolution replaces broad-based education with basic training, aimed at meeting market-oriented and technocratic assumptions. The resistance movement at UNIR secured the approval of Decision Act 7/2022 by the Academic Superior Council, opposing the implementation of the Resolution.

Author Biographies

Marilsa Miranda de Souza, Universidade Federal de Rondônia (Unir)

Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista (UNESP-Campus de Araraquara) com Pós-Doutorado em Filosofia e História da Educação na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP); Docente do Departamento de Ciências da Educação (Campus de Porto Velho) e do Programa de Pós- Graduação em Educação da Universidade Federal de Rondônia;  Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas História, Sociedade e Educação no Brasil (HISTEDBR/UNIR).

Heitor Graton Roman, Universidade Federal de Rondônia (Unir)

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Rondônia (Unir). Bacharel em Psicologia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

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Published

2024-11-19

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Artigos