THEY, THE BASTARDS! OR MANIFEST TO THINK OF A LOVING CURRICULUM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i4p1648-1664

Keywords:

Curriculum, Environmental education, Resistance, Escape lines, Love.

Abstract

In this manifesto we defend the idea that it is possible to think about a curriculum for Environmental Education that goes beyond, that throws us to other movements, that takes us out of paralysis, that only makes complain and shout slogans for man, but that create forces active against reactive forces. The idea is to do a conceptual approximation exercise between Antonio Negri concepts of resistance and Gilles Deleuze escape lines to think of a curriculum for Environmental Education as resistance through those lives that we look to be smaller, useless. So what we want is to invent; think of trailing lines; crack the classic lines inscribed in the sendimentalized curriculum. Perhaps it is time to think of love as a space of creation and resistance to imagine another environmental education. Think of an environmental education that enhances experience, life. Create escape lines across the ocean, looking for other ways to exist, to act when talking about the environment. The idea is not to change paradigms, but to get out of them.

Author Biographies

Lêda Valéria Alves da Silva, Universidade Federal do Pará

Mestre e Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Licenciada em Ciências Biológicas pela UFPA. Atuou como Professora Substituta na UFPA de 2012 a 2014.

Sílvia Nogueira Chaves, Universidade Federal do Pará

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pará (UFPA).  Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisa Cultura e Subjetividade na Educação em Ciências, do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM/UFPA), no qual é docente. Atua como editora da Revista Experimentart. É associada à Universidade Livre de Autobiografia de Anghiari, Itália.

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Published

2019-12-19

Issue

Section

Dossiê ABdC 2019: "Confrontos e resistências nas políticas educacionais e curriculares no contexto atual"