Rivers of re-signification

curriculum (de)constructions in the constitution of mathematics teachers from the resolutions of the National Council of Education/Plenary Council of 2002, 2015, and 2019

Authors

  • Tatiane da Silva Alves Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
  • Adriana Fátima de Souza Miola Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e65683

Keywords:

curriculum, CNE/CP resolutions, curricular pedagogical projects, responsible subversion, collaboration

Abstract

This article, drawn from a homonymous dissertation, aimed to understand the processes and effects of the re-signification of curriculum guidelines for teacher education, as materialized in the Pedagogical Project of a Mathematics Teaching degree program. The theoretical framework was based on concepts such as Problematizing Education, Dialogicity, Creative Insubordination, Responsible Subversion, and Collaboration. Regarding methodology, a qualitative approach was adopted, employing documentary research. For data analysis, Discursive Textual Analysis was used. The results were synthesized in the metatext entitled “Between Immersions and Reflections: Dimensions that Constitute the Education of Mathematics Teachers.” In conclusion, it was observed that the use of Creative Insubordination highlighted the importance of flexibility in the development of teacher education programs.

Author Biographies

Tatiane da Silva Alves, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutoranda em Educação Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Adriana Fátima de Souza Miola, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Doutora em Educação Matemática pelo Programa de Pós-Graduação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS com Doutorado Sanduíche na Universidade de Lisboa sob a Orientação do Prof. Dr. João Pedro da Ponte, Mestrado em Educação Matemática e Especialização em Mídias na Educação pela mesma instituição. Graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD. Atualmente é Docente do curso de Licenciatura em Matemática, professora permanente e vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Matemática da Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias (FACET) na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). É editora chefe da Revista em Educação Matemática TANGRAM (Qualis A3). Foi Vice-Coordenadora do curso de Licenciatura em Matemática. Coordenou o subprojeto de matemática do Programa Residência Pedagógica-PRP/UFGD. Tem experiência como Professora do Ensino Fundamental, Médio na rede pública e privada. Coordenou a Especialização em Educação Matemática e Ensino de Ciências. Atuou como professora formadora e tutora nos cursos de graduação, pós-graduação e na capacitação de professores na EaD da UFGD. Participou como avaliador do PNLD 2021 e 2022. É pesquisadora integrante do grupo de trabalho - Formação de professores que ensinam Matemática GT7 - SBEM e do Grupo de Pesquisa Formação e Educação Matemática - FORMEM/UFMS. É líder do Grupo de Pesquisa Educação Matemática, Colaboração e Contemporaneidade (GPEMATCC/UFGD).

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Published

2025-10-17

How to Cite

Alves, T. da S. ., & Miola, A. F. de S. (2025). Rivers of re-signification: curriculum (de)constructions in the constitution of mathematics teachers from the resolutions of the National Council of Education/Plenary Council of 2002, 2015, and 2019. Revista E-Curriculum, 23, e65683. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e65683